lördag 30 juli 2011

Inblåsta i Norrsundet

Nordostan går hård idag så efter en tidig avgång från Sandarne (05.30) gick vi in till Norrsundets gästhamn. Vi planerar att stanna här till tidigt, tidigt imorgon bitti eftersom det ska mojna ikväll. Gävlebukten tar vi helst vid mindre friska vindar och vågor. Ser fram emot Öregrund och Väddö kanal, längtar faktiskt inomskärs.

Är förhållandevis avskuren från omvärlden vilket är mer avslappnande än jag trott. Njuter av livet och havet. Ska bli intressant att få uppleva Stockholms skärgård från "andra" hållet.

Det fungerar utmärkt med flerdagars båttur och mat. Nötter, avocado, oliver och babybell fungerar som färdkost när sjögången eller hamn(o)tätheten inte tillåter lagade mål. MEN det gäller att komma ihåg det. Igår gjorde omständigheterna att det blev alldeles för många timmar mellan frukost och "lunch". Ungefär nio timmar.

När jag är aktiverad med problem som måste lösas, stora som små, kan jag ibland komma till läget att jag glömmer att äta. Det är som att hjärnan sorterar bort hunger-impulserna. När problemet är löst slår hungern till som en ilsken tiger. Jag måste ha mat. NU. Jag blir tunnelseende och otrevlig. Allt annat tappar prioritet och helt plötsligt pekar hjärnan enbart på att jag måste få i mig något. Tidigare slog det alltid fel. Sötsaker i mängd "löste" problemet för stunden. Idag vet jag bättre och har laddat med verktyg. Som nötter, avocado, oliver och babybell.

Men det betyder inte jag är inte garanterat säker. Jag behöver vid varje tillfälle fortfarande välja vad jag stoppar i mig. Och jag har fortfarande svårt att tänka att jag är sockerberoende for life. Jag tar en dag i taget. Jag kan och får äta vad jag vill, när jag vill. Men jag väljer att inte göra det idag. Jag behöver inte göra det idag.
Sänt via BlackBerry.

Inga kommentarer: