lördag 9 juli 2011

Horisont, kronhjortfilé och smultron

Tre anledningar av flera till ett för dagen lite sent inlägg. Vilka sommardagar! Vi sov över hos vänner i skärgården inatt och åt en gudomlig trerätters igår. Oxfilécarpaccio med parmesan ruccola, pinjenötter och olivolja till förrätt. Kronhjortsfilé, en fantastisk svamp-gorgonzolasås och grönsaker till varmrätt. Och sommarbär med vispad grädde, kanel och rostade cashewnötter till dessert. Vilken fest. På vägen hem passade vi på att åka via ett strandhugg som våra vänner rekommenderade i närheten. Det är definitivt vårt nya favoritställe. =)

Jag fick med mig örter hem, salvia, basilika, och flera andra spännande krukor. Och smultron! Får hoppas att mina gröna fingrar är gröna nog att vårda dessa skatter. De mår hittills väl på vår varma, soliga västsida. Det fanns mängder med smultron vid grusvägkanterna i skärgården så jag blev inspirerad att ge mig ut här hemma för att se om jag kunde hitta några. Jodå, sju deciliter på en timma lyckades jag med. Förhoppningsvis blir det fler redan imorgon.

Sen frukost gav sen lunch som ger inte så mycket utrymme för en rejäl och bastant middag. Vi satsar på räkor och aioli.

Så glad över våra vänner i skärgården. På riktigt genuina och underbara människor. Life is good.

PS. Har inte läst papperstidningen själv idag men Expressen verkar ha plockat in artikeln med Bitten Jonsson och Andreas Eenfeldt som fanns med i föregående helgbilaga. Länk här.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Jag undrar om man kan få utsättningsbesvär när man börjar på en matplan. Jag åt före matplanen LCHF men åt då stora portioner mat, grädde och bär och ibland LCHF efterätter. Jag äter matplanden för att gå ned i vikt och för en hjälp mot mitt sockerberoende. Är det normalt att jag känner mig mer deppad trögtänkt virrig mm?

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM - tack för ditt inlägg. Hur länge har du ätit enligt matplanen? Min erfarenhet är att det är vanligt med övergångsbekymmer innan kroppen/hjärnan vant sig vid de nya mängderna. Det går att som sockerberoende överäta LCHF också, särskilt som du beskriver att du ätit mycket av det som faktiskt innehåller en del kolhydrater trots allt. Håller tummarna, du är på rätt spår. Kram G

Anonym sa...

På Tisdag har jag ätit enligt matplanen i en vecka...Jag har gått ner tre kilo redan och annars går det rätt så bra. Är hungrigare nu men det är väll för att jag har varit van att äta mycket mat.

Gunilla Sahlin sa...

Grattis, vilken rivstart! Då är det inte alls konstigt att du känner dig neråt rent fysiskt. Försök fokusera på det positiva i den minskade vikten. Dina känslor kommer att balansera sig efter ett tag, men om du har ett sockerberoende räcker det inte med att enbart lägga om kosten. Du behöver en biokemisk reparation av hjärnan också. Lästips är Bitten Jonssons Sockerbomben. Lycka till! Kram G

Anonym sa...

Tack
Ja jag äter omega3 och magnesium samt ser till att få i mig rätt mängd fett och protein. Ska även ringa på telefonmötet som FAA har vissa dagar. Ska ut och simma i havet snart så jag får in friskfaktorer i mitt liv. Det som är jobbigaste i allt är att jag är så ensam men det kommer kanske senare när jag blir i balans och mår bättre. kram

Anonym sa...

hur kan man få en biokemisk reparation?

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM 1 - bra med FAA och härligt med friskfaktor. Du är inte ensam. Det finns fler som gått igenom det du upplever och som kan stötta. Telefonmötet är en viktig pusselbit. Håller tummarna för dig.

ANONYM 2 - det finns mer att läsa hos Bitten Jonsson - http://www.bittensaddiction.com/?page=hjarnan . Biokemisk reparation handlar om att programmera tillbaks hjärnans belöningssystem.