torsdag 7 juli 2011

Fullträff på Bomans



Vilken kväll. Strålande solsken, underbart god mat och en suverän konsert.

Det började lite skakigt för min del eftersom jag glömt att anmäla specialkost till oss. Jag hörde av mig på eftermiddagen och de lovade att de skulle göra sitt bästa för att få till det, men vi var ju ute i senaste laget. Det blev väldigt bra.


Förrätten var "en variant på Skagen, fast vi lättröker räkorna och binder upp dem med en färskost som smakar pepparot, dill och lite cognac". De tog bort brötbotten för oss och det smakade ljuvligt. Till varmrätt serverades kalv. "Kalvlägg marineras i vitt vin, färska örter och vitlök. Det serveras med grön sparris, tryffel och mandelpotatis." Vi fick mer grönsaker istället för potatisen. Det var verkligen riktigt gott. Till dessert fick vi färska jordgubbar och lättvispad grädde, en klassiker som inte går att misslyckas med. Servicen håller som alltid toppklass på Bomans och vår servitris var toppen. "Äter ni LCHF?" Jajemän.

Bomans i Trosa är ett vackert och pittoreskt boutiquehotell med en suverän matsal. Väl värt ett besök. "En oas för vardagströtta livsnjutare i småstadsidyllen Trosa. Här är det långt till storstadens stress och här kan man koppla av och låta sinnena gå på upptäcksfärd." skriver Kristin Boman, som är fjärde generationen Boman som driver verksamheten.
Det är livskvalitet att ha oaser som Bomans på fem minuters gångavstånd från hemmet. Att kunna sätta sig i en vacker trädgård, äta en god trerätters, och lyssna på unplugged-musik från Tommy Körberg, Max Schults och Johan Liljedahl (plus en basist som jag glömt namnet på) är avkoppling på hög nivå. Han gjorde som vanligt en högklassig prestation och bjöd på en stor bredd av låtar, från John Hyatt till Cornelis, till Chess till Frank Zappa till Bellman. Det är tredje året i rad för vår del och vi har ingen plan på att bryta traditionen till nästa år.

Glad och nöjd över att jag inte bröt något av det som jag bestämt mig för. Jag behövde aldrig sura ihop för att jag missade att anmäla specialkost, köket på Bomans löste allt på bästa sätt. Jag kände mig inte som en misslyckad knarkare. Idag är en ny dag och maken står i köket och steker bacon. Vi får se om det blir en tur på havet och kanske en tur till svampskogen. Kantarellerna har enligt uppgift redan kommit.

Inga kommentarer: