fredag 15 juli 2011

EU har godkänt sötningsmedlet Stevia


Dagens Nyheter, Södermanlands Nyheter och Örnsköldsviks Allehanda är de första tidningarna som plockar upp TT:s nyhet om att EU-kommisionens ständiga kommitté för livsmedelskedjan och djurhälsa (SKLD) röstat för ett godkännande av att stevioglykosider, ett sötningsmedel som utvinns ur växten stevia rebaudiana, ska få användas i livsmedel. Växten kommer från Sydamerika och har används av indianer i Paraguay sedan förcolombiansk tid.

Det nya sötningsmedlet är 300 gånger starkare än vanligt socker men enligt TT:s artikel helt kalorifri. Produkten är bedömd som helt säker ur hälsosynpunkt, även för känsliga, enligt Livsmedelsverket.

När Livsmedelsverket uttalar gruppen "känsliga" är inte jag som sockerberoende inräknad. För min hjärna bryr sig inte om att det är noll kalorier och noll GI i ett sötningsmedel. Min drog är allt min hjärna uppfattar som sött, och 300 gånger sötare än socker kvalificerar sig absolut.

Det har skrivits en del om Stevia tidigare. Här en blogg från Henrik Ennart från 2007 som berättar att en del, inte alla, djurförsök visat att Stevia är cancerframkallande. Han beskriver också att Stevia ska ses som en konkurrent till de syntetiska sötningsmedlen, som i sig är en miljardindustri. Dessutom använde indianerna stevia som preventivmedel, och viss forskning pekar på just de egenskaperna. Vill man skaffa barn verkar alltså Stevia vara hämmande.

Amerikanska Center
for science in the public interest skriver bl.a. "Several studies have also raised concerns about the effect of very large amounts of Stevia on carbohydrate metabolism. And that troubles some toxicologists".

Det verkar som att EU tycker att den forskning som nu finns tillgänglig är tillräcklig för att bedöma att Stevia inte är hälsofarligt. Efter att ha scannat av bloggar, infosajter och forum på nätet ser jag att meningarna definitivt går isär.

Jag behöver inte, och vill inte lägga mig i debatten om hur bra Stevia är eller inte, för vanliga människor. Men jag kan enkelt fatta beslutet att Stevia inte är något för mig, eftersom min hjärna skulle gå i tok-spinn av något som är 300 gånger sötare än socker. Så för mig är valet enkelt. Sötningsmedel finns inte med på min lista över produkter jag äter.

Ytterligare information om Stevia här och här.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig helt. Jag köpte Stevia för några månader och mitt sockerberoende kom igång på en gång. Jag gjorde en massa efterrätter som jag överåt flera gånger i veckan. Blev mer sockersugen och hungrig. Så sötningsmedel i alla former bör man nog undvika helt i alla fall om man har sockerberoende.

Nelliesmamma sa...

Hmmm, jag köpte "såklart" stevia när jag var ny på LCHF eftersom det inte skulle påverka insulinet...

Jag tyckte att mitt hjärta slog dubbelslag, kände mej allmänt "sjuk" men inte "febersjuk" utan mer som att kroppen bara skrek, men jag kunde inte riktigt förstå VAD den skrek...

Jag slängde flaskan direkt och sen har jag inte haft en tanke på stevia.

Lotta sa...

Hej!
Tror t.o.m. att Bitten Jonsson menar att vissa sockerberoende skulle klara Stevia (varför minns jag inte), men det har jag lite svårt att förstå... Jag har i alla fall inte vågat prova;-)
Läste precis att du ska ge ut en bok. Ville bara säga TACK för att du vågar lämna ut din personliga historia. Jag önskar att jag själv hade vågat. Känner mig SÅ irriterad ibland att "ingen" förstår vad sockerberoende är och att det faktiskt finns, men samtidigt har jag sådan skam över den misär mitt liv har varit i perioder pga denna sjukdom. Vill med andra ord både ha kakan och äta den;-)

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM - känner igen det där.
NELLIES MAMMA - känner igen det också.
LOTTA - jag vet inte hur Bittens förhållningssätt till Stevia ser ut. Tack för pepp! Boken kommer i mitten av oktober, det känns väldigt spännande. Kom ihåg att du inte är din sjukdom. Du är Lotta som har en sjukdom. Vissa är allergiska mot gluten, andra mot pollen. Du råkar vara allergisk mot socker. Det ligger ingen skam i det. Det är sjukdomens fel, inte ditt. Däremot kan du ta kontrollen genom att tillfriskna. Håller tummarna för dig.
Kram till er alla tre.

bengeten sa...

REDAN DEN 7 JULI HADE VI NYHETEN OM STEVIA PÅ VÅR FACEBOOKSIDA
https://www.facebook.com/bengt.ingerstam
och nu på
http://bengtingerstam.wordpress.com/2011/07/14/stevia-snart-ute-i-but...
Luktar inte en del inlägg om att skydda Aspartam?
Bengt Ingerstam

Anonym sa...

Lägg gärna till www.steviaguiden.se efter 'Ytterligare information om Stevia'.

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM - det går inte att utläsa vem som står bakom sidan?

Maria sa...

Mitt sockersug försvann och kom aldrig tillbaka! Jag som tidigare åt godis och drack läsk i stort sett dagligen har slutat helt med det! Stevia är superbra så jag tycker ni alla som skriver negativt om Stevia har fel såklart :-)

Anonym sa...

Har själv odlat och använt Stevia i flera år i kaffet. För mig fungerar det super bra och bra mår jag också.

Anonym sa...

Verkar som om det är aspartam-lobbyister i fälten ;)

Det alla verkar "glömma" är att Aspartam och andra sötningsmedel har exakt samma effekt på belöningssystemet ;)

Anonym sa...

STEVIA är typ 300ggr sötare än vanligt socker - JA,

MEN då använder man väl bara 300ggr MINDRE stevia eller funakr de det inte så GUNILLA?

Anonym sa...

Vissa nämner Aspartam i positiva ordalag, men tydligen vet inte många här i Sverige, att Aspartam enligt Amerikanska studier inverkar starkt på att människor får Alsenheimers, demens och att Aspartam och liknande kemiska socker därtill är cancerframkallande.

Ulrika Tornare sa...

Ja, det är samma sak här... inget Stevia för mig. Är oxå starkt tveksam till produkten. Provade självklart när den kom, men min kropp klarade inte av den... alldeles för mycket "socker"!!!! Din information stärker bara min intuitiva försiktighet mot produkten.