torsdag 21 juli 2011

Det polska regnet är här

Kvällstidningarna har ett batteri av termer som de gärna använder för att förklara vädret. Polskt regn, sibirisk vinter, det tyska skräck-vädret, den ryska värmen och så vidare. Jag antar att begreppet "Den svenska sommaren" inte är lika sexigt, inte säljer lika mycket lösnummer. För är det inte så här varje sommar? Ömsom sol ömsom regn. Idag regnar det i Södermanland. Ymnigt. Men det blåser knappt, så dropparna faller spikrakt, rakt nedåt. Vet inte om det är det som gör att Aftonbladet tycker att regnet kvalificerar sig som "polskt". Det är 16,6 grader och friskt utan att vara kyligt.

För egen del tycker jag om att det varierar sig. Vi har haft semester i 21 dagar och åkt båt 15 av dem. Det har verkligen varit underbart. Men det blir extra underbart när det finns motsatsförhållanden, som regn och inomhusaktiviteter. Då uppskattar jag de soliga båtturerna ännu mer. Vi kommer fortsätta vår jakt på svamp de kommande dagarna (för prognosen pekar på regn och moln fram till måndag) och det finns goda böcker att läsa.

Jag är positivt överraskad över att jag lyckats komma ned i varv på det sätt jag gjort. Det känns verkligen som att batterierna laddas för fullt. Glad över att vi hinner umgås med nära och kära. Ikväll kommer våra härliga grannar över på middag. På söndag kommer min syster och systerdotter på en tvådagarsvisit. På tisdag kanske vi åker och tittar på en ny båt...

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Vad härligt att du har en sådan fin semester! Det är en fröjd att läsa. Fortsätt njut! Själv ska jag jobba hela sommaren, men det är självvalt. Jag har en vår fylld med resor att se tillbaka på med glädje och en kul höst att se fram emot. Just nu känns det bra att vara på jobbet och få gjort saker som inte blir av annars när kontoret är fullt med folk.

Jag vill också passa på att nämna att jag är mitt uppe i en tolv-veckors period då jag följer en strikt lchf-diet utan undantag, inte ens tillåtna lchf-efterrätter slinker ner. Jag tror att det varit min akilleshäl förut; jag höll en vettig diet i en vecka, såg resultat på vågen och tyckte det var dags med ett litet undantag... som naturligtvis plussades på och sedan var det tillbaka på ruta ett igen. Än så länge funkar det här utmärkt! Minus 3,5 kg på fyra veckor. :-) Håll tummarna för att det fortsätter så.

Kram
Cecilia

Gunilla Sahlin sa...

CECILIA - tack för ditt inlägg. Jag förstår precis vad du menar med LCHF-desserter, det är en potentiell avgrund i värsta fall. Grattis till din framgång! Håller tummarna stenhårt för dig. Kramar G