tisdag 5 juli 2011

Det finns ingen quick-fix

Vissa dagar går allt som på räls och det känns inte på något sätt som att jag har en kronisk sjukdom, ett handikapp att ta hänsyn till. Livet är ljust och jag känner mig som en rik människa som inte saknar allt det där jag valde att äta förut. Då, när jag var ett offer för min aktiva beroendesjukdom. Andra dagar är tuffare. Ibland blir det hinder på hinder på hinder. Utmanande situationer. En omgivning som inte förstår, eller inte tar mig på allvar i den utsträckning som jag behöver. De dagarna använder jag verktyget "bara för idag" effektivt. Jag kan och får äta vad jag vill när jag vill. Men inte idag. Jag väljer att inte göra det idag. Jag behöver inte göra det idag. En dag i taget. Ett steg i rätt riktning.

På samma gång som "for life" är en för stor tanke som jag inte orkar med, jag orkar inte tänka att jag aldrig mer kommer att kunna äta det där, eller det där, så finns det ingen snabblösning. Det finns inget universalpiller att ta till. Inget kirurgiskt ingrepp som hanterar ursprunget till min problematik. Det finns ingen quick-fix.

Jag behöver omfamna tanken på att jag har en kronisk allergi, en dödlig sjukdom som till slut kommer att ta livet av mig om jag inte väljer att hantera den. Det går att hantera den. För att kunna göra det behöver jag ta den på allvar. Det finns ingen skam i att vara beroendesjuk. Det handlar inte om att jag är en dålig människa med kass karaktär. När jag väl kommer ur det första stadiet av skam över min sjukdom (som jag tror att de allra flesta går igenom) finns frihet och lyft. Ljus. Gemenskap. Jag är inte ensam.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej, här kommer jag med en ny fråga! Om det går bra?
Det finns ju många kostrådgivare som Pernilla Lunderot, Marielle på Valet etc, men vad skiljer dem åt i hur de lägger upp maten?

//Nina

Gunilla Sahlin sa...

Godmorgon Nina! Jag vet inte var som skiljer dem åt. Jag har personligen väldigt goda erfarenheter av Marielle och jag har hört väldigt mycket gott om Pernilla. Båda är inriktade på kostrådgivning till sockerberoende personer. I övrigt har jag ingen egen erfarenhet. Lycka till! kram G