fredag 22 juli 2011

Blixtar och dunder och "Bli av med sötsuget"


Vilken kväll och natt. Vi hade supertrevligt besök av våra grannar och framåt halv elva igår kväll började blixtarna lysa upp himlavalvet. Efter att gästerna lämnat satte vi oss på balkongen och upplevde skådespelet. Det tog säkert en halvtimme innan mullret började närma sig på allvar och regnet kom. Det blixtrade nästan varje sekund. Aftonbladet rapporterar idag om att 30 000 blixtar registrerats hos SMHI på sex timmar. Det är fascinerande med åska, så länge ovädret inte är direkt ovanför huvudet.

Igår skrev samma tidning "Bli av med sötsuget!" (Aftonbladet Plus)
Bildtexten är "Numera innehåller nästan allt socker, vilket påverkar livet mer än vi kanske tror. Att socker stimulerar aptiten och får blodsockret att skjuta i höjden vet säkert de flesta. Om inte, känner vi åtminstone av det. Plötsligt får vi en kick, känner oss hungriga, pigga, glada och ja, rent av euforiska."
Artikeln bygger på information från Maj Östberg Rundquists "Sockerdetektiven" (ICA Förlag, 2008) och handlar främst om det dolda sockret. Artikeln hävdar att "vi sockrar mindre än förr, ändå ligger sockerkonsumtionen stadigt på 40-50 kg per år. En märklig ekvation. - Nja, vi blir lurade. Allt mer socker blandas i våra matvaror, så vi vet sällan hur mycket vi får i oss. Det dolda sockret är en billig smakförbättrare och finns överallt, säger kostrådgivaren Maj Östberg Rundquist som skrivit boken "Sockerdetektiven".
Kontentan att vi sockrar mindre än förr ställer jag mig tveksam till. Bara för att vi inte har lika mycket socker på yoghurten, och mindre socker i kaffet, så betyder ju inte det att vi inte kompenserar med rent godis istället. Att större delen av en vanlig svensks sockerkonsumtion på 40-50 kilo per år skulle vara omedveten, och i form av dolt socker, köper jag inte.

Men artikeln är inte alls dum i övrigt. Läsaren informeras om att socker i flytande form är värst. Att vi på 1700-talet konsumerade 0,5 kilo socker per år, på 1800-talet 4 kilo socker per år, och idag alltså tio gånger så mycket. Det är skrämmande. Drickyoghurt exempelvis, som saluförs som ett nyttigt alternativ, innehåller 13 sockerbitar. Frukostflingorna är ofta så sockrade att de kan klassas som godis.
Det är viktigt att läsa på innehållsförteckningen. Och att hålla koll på alla nya sockerformer som dykt upp. "Fruktos, glukos, dextros, malt- och mjölksocker. De räknas inte som socker i innehållsförteckningen vilket innebär att de kan finnas i en vara trots att det står "osockrad", "osötad" eller "socker ej tillsatt" på paketet."

Trots att Maj anger fruktos som en sockerform, rekommenderar hon färsk frukt "om du är ute efter mellanmål eller C-vitaminer". Frukt = fruktos = socker = i värsta fall Candida. Inget jag skulle rekommendera någon.

Det står också att "hjärnan behöver socker för att fungera" men inget om att kroppen kan omvandla både protein och fett till glykos. Jag som läsare kan enkelt luras att tro att jag måste äta kolhydrater för att min hjärna ska fungera. Vilket är fel.

Artikeln berättar om sockerberoende och det finns ett test i slutet av artikeln. Resultatet följer de tre grupper som finns, Socialt bruk, Skadligt bruk, Beroende. Däremot finns inga länkar eller rekommendationer till de som hamnar i sista gruppen, beroende. Jag kan bara hoppas att de som gör testet och kanske får en hint om att de faktiskt har ett beroende de måste ta tag i, hittar hjälp. Exempelvis hos Bitten Jonsson och hennes intensivkurser för sockerberoende personer.

Ps. Igår passerade bloggen 70 000 besök. Tack till dig som hjälper mig att fortsätta tillfriskna genom att göra den här bloggen levande.

4 kommentarer:

Slottets lilla värld sa...

GRATTIS till 70 000!
Tack för ännu ett bra inlägg, lägger upp det på min fb så fler kan få tillgång!! ;-)

Gunilla Sahlin sa...

Tack själv! Kram G

Nelliesmamma sa...

Jag har inte kommit långt när det gäller mitt sockerbegär, men DU har hjälpt mej otroligt mycket!!

Idag tänker jag i andra banor OFTARE än jag gjorde förut. Jag längtar och ser fram emot en tid då jag kan räkna tiden till mitt senaste återfall i Å-R!! Nu är jag iaf uppe i MÅNADER.

Jag förstår mitt beteende på en annan nivå nu, men det behövs MER för att bli starkare när suget kommer smygande.

TACK igen!!

Gunilla Sahlin sa...

NELLIESMAMMA - tack för din kommentar. DU hjälper mig att tillfriskna genom att vara här. Grattis till MÅNADER, snart kommer ÅR. Må väl. Kram G