lördag 16 juli 2011

Aftonbladet lockar med "synder". En salig blandning.


"Här är 10 synder som faktiskt är bra för dig" lyder rubriken under deras Wellness-parroll. (Aftonbladet Plus behövs, därför återger jag större delen av artikeln nedan)

"Svårt att motstå glass, choklad och kaffe? Sluta försöka! Flera av livets största njutningar ger nämligen stora hälsofördelar. Aftonbladet listar tio frestelser som du kan ge dig hän åt med gott samvete."

Artikeln berättar om Glass. De hävdar att det är en missuppfattning att glass spelar i samma onyttiga liga som pizza och annan skräpmat. Enligt medicintidsskriften American Journal of Clinical Nutrition visar en studie att kvinnor som äter minst en portion helfet mejeriprodukt per dag, till exempel en kula gräddglass, väger mindre än kvinnor som inte gör det. Aftonbladet hävdar också att lite gräddglass är ett utmärkt sätt att få i sig kalcium, vilket stärker skelettet. "Men tänk smart! Glass innehåller mycket kalorier och en kula är inte lika med en hel kartong Ben & Jerry's".
Min reflektion: Glass triggar definitivt igång mitt sockerbegär. Jag får se mig om efter fett och kalcium genom andra produkter.

Vidare beskriver tidningen kaffe. Kaffe i måttliga mängder förbättrar hjärnans korttidsminne enligt Medizinische Universität i Innsbruck, Österrike, och ökar förmågan att tänka snabbt och prestera bättre. Men tre koppar om dagen är max, enligt Aftonbladet.
Min reflektion: Jag har aldrig kunnat dricka kaffe på grund av smaken. Jag får hitta hjärngympan någon annanstans.

Choklad - ok att äta 2-3 bitar mörk choklad om dagen. Choklad innehåller antioxidanter som hjälper att öka cirkulationen, sänka blodtrycket och minska risken för stroke. Ingen referens till vart man hittat informationen i det här avsnittet.
Min reflektion: Choklad, hur mörk den än är, blev ett lågdosberoende för mig. Jag får hitta mina antioxidanter från andra produkter, exempelvis bär i måttliga mängder.

Rött kött. Tidningen skriver att det är en missuppfattning att rött kött ska undvikas eftersom det innehåller för mycket mättat fett. Kött är en bra källa till järn och fullvärdigt protein, vilket bygger upp kroppen och ger bra mättnadskänsla. Så länge du håller dig till mager biff och köttfärs kan en enstaka hamburgare eller stek faktiskt hjälpa dig att hålla vikten. Men se upp för portionsstorleken, säger Aftonbladet. En köttbit som är ungefär lika stor som en kortlek räcker.
Min reflektion: Jag älskar rött kött, och är inte rädd för mättat fett.

Chokladmjölk
Tidningen hävdar att det är en missuppfattning att chokladmjölk är ett säkert sätt att dricka sig till några extrakilon. "Nu kan du med gott samvete fortsätta med din söta vana. I alla fall om du tränar regelbundet". "En studie från James Madison University i Virginia, USA, visar att chokladmjölk hjälper idrottare att få snarlik eller till och med bättre muskelbyggnad och återhämtning efter träning jämfört med vanliga sportdrycker. Mjölkdrickarna fick också störst effekt på förbränningen av kroppsfett och bättre återfuktning. Detta beror enligt undersökningen på chokladmjölkens optimala sammansättning av kolhydrater, proteiner, kalcium och elektrolyter."
Min reflektion: Tänker att det skulle vara intressant och djupstudera studien från Virginia. Chokladdryck eller energidryck - låter för mig som pest eller kolera. Oavsett så är chokladdryck inget för min beroendehjärna. Den skulle kasta mig tillbaks rakt in i ett aktivt beroende igen.

Jordnötsmör. Tidningen hävdar att det är en missuppfattning att jordnötsmör på mackan är lika onyttigt som Nutella. "Ett flertal studier" (som de inte namnger) har visat att människor som regelbundet inkluderar nötter eller jordnötsmör i sin kost är mindre benägna att utveckla hjärtsjukdomar eller typ 2-diabetes än de som sällan äter nötter. "Nötter innehåller gott om hjärtvänliga, omättade fetter liksom flera av de essentiella fettsyror som kroppen behöver dagligen. Att ta en matsked jordnötssmör till ett skivat äpple eller i en smoothie är ett perfekt och mättande mellanmål."
Min reflektion: Känns som att jordnötssmör finns med i texten på nåder. Det är nötter "ett flertal studier" handlar om, inte nödvändigtvis jordnötssmör. För mig gäller samma här som tidigare, jag triggar på jordnötssmör och väljer därför bort det. Nötter däremot, äter jag med måtta.

Avocado. "Missuppfattning: Nyttig men proppfull med fett" Därför är det bra för dig: Avokado innehåller visserligen mycket fett, men främst av den bra enkelomättade sorten som inte gör dig tjock. Dessutom misstänker forskare att det är just fetthalten i avokado som hjälper kroppen att absorbera dess nyttiga antioxidanter. Skiva en halv avokado i din sallad, eller blanda till en guacamole för en enkel och smarrig hälsoboost."
Min reflektion: Fett gör ingen tjock. Jag älskar avocado.

Popcorn. "Missuppfattning: Lika onyttigt som chips och ostbågar. Därför är det bra för dig: De som äter lite popcorn varje dag konsumerar 250 procent mer fullkorn och 22 procent mer fibrer än de som inte gör det, visar en studie. Men glöm inte att toppingen kan rasera nyttighetspoängen i ett nafs. En matsked smör innebär 8 gram fett och 100 kalorier. Välj hellre lite olja, eller ännu bättre – ät dem naturella."
Min reflektion: Jag behöver inte fullkorn eller fiber eftersom jag inte äter kolhydrater. (Mer om det i Andreas Eenfeldts "Matrevolutionen" som är ett starkt tips om du inte redan läst den.) Jag triggar på popcorn, och väljer bort.

Ägg. "Missuppfattning: Att äta ägg får kolesterolvärdet att skjuta i höjden. Därför är det bra för dig: Att ägg ökar kolesterolvärdet är en myt. Det finns nämligen två olika sorters kolesterol – det bra (HDL) och det dåliga (LDL). Ägg innehåller främst den bra sorten, som dessutom har den egenskapen att det sänker kroppens andel dåligt kolesterol. Äggkonsumenter har faktiskt lägre kolesterolhalt i blodet än de som avstår från ägg. Näringsmässigt är äggen också svåra att slå: billiga, kalorifattiga och med höga halter av B-vitamin som både motverkar stress och ökar hjärnans minnesförmåga."
Min reflektion: Jag älskar ägg.

Kokosnötter. "Missuppfattning: Innehåller bara mättat fett. Därför är det bra för dig: Nästan hälften av fettet i kokosnöten är av ett slag som kallas laurinsyra. Denna syra är antibakteriell och finns bland annat i modersmjölk, där det skyddar barnet från infektioner. Genom att äta kokos stärker du alltså ditt eget immunförsvar och blir mer motståndskraftig mot infektioner. Studier visar också att kokos är bra för magen och höjer ämnesomsättningen."
Min reflektion: Jag gillar kokos. Köper inte kokosnötter, mest för att de är så otympliga att öppna (någon som har ett bra tips?)

Aftonbladet blandar häftigt. Det som är genomgående är att ingen hänsyn tas till mig som är beroendesjuk. Det har ännu inte blivit en naturlig del av vårt samhälle, och inget som gemene man tänker på. Mallen som fungerar för de med ett normalt förhållningssätt till sötsaker, är inte applicerbar på mig. Jag kan aldrig ursäkta konsumtion av sötsaker till att "det stod ju i en artikel i Aftonbladet att det var ok". Jag behöver ta ansvaret och kontrollen över mitt eget liv, och bygga min egen mall. Det finns ingen fullkomlig mall som fungerar för oss alla. Jag är unik. Du är unik.

9 kommentarer:

Slottets lilla värld sa...

Kanonbra! Tack!
Tror vi triggar på i stort sett samma saker...

Gunilla Sahlin sa...

SLOTTSFRUN - tack själv. =) Det kan mycket väl vara så.

Daniel Brahneborg sa...

Ganska nyligen öppnade jag en kokosnöt hemma för första gången, vilket var förvånansvärt enkelt. Man slår en med ryggen av en rejäl kniv utmed midjan. Inte speciellt hårt, men distinkt. Runt, runt midjan, och till slut så trillar den isär.

Gunilla Sahlin sa...

Tack för tipset Daniel!

Bo Grûter sa...

Bra tips,Daniel! Alternativet är annars att köpa en burk ekologiskt kokosfett och ta sej en sked eller två varje dag.

Daniel Brahneborg sa...

Bo: Ja, kokosfett står redan i skafferiet. :)

Gunilla Sahlin sa...

Kokosfett är en underbar uppfinning.

Bertil LInd sa...

Kan kokosflingor som används till bakning vara en idé?
Jag har använt det i wok och sallad ;-)

Gunilla Sahlin sa...

BERTIL - tack för din kommentar. Jag använder kokosflingor ibland, det fungerar kanon.