fredag 10 juni 2011

Proaktiv eller reaktiv

Jag har en intensiv dag idag. När min stressnivå ökar något är jag mer på tå, mer beredd. Det känns som att jag har en bättre reaktionsförmåga och får mer gjort. Men om stressnivån ökar för mycket blir det tvärt om. Jag blir långsam, får klister under skorna. Det blir svårt att prioritera och jag blir ineffektiv. När jag är för stressad blir jag reaktiv. Saker och ting händer och jag måste hantera det. Hoppsan, jag glömde visst de där viktiga dokumenten hemma. Oj då, nu är det ju dags för lunch, vad ska jag äta? När jag är reaktiv ökar risken för sug, eftersom avsteg från mina matrutiner öppnar för det jag bestämt mig för att jag inte ska. Nämligen reaktivt bestämma mig för vad jag ska äta.

Istället för att kontrollerat välja restaurang och tid för lunch i förväg, låter jag magen, eller snarare hjärnan, bestämma vart, när, och vad. Och när jag är sugen rusar tiden ännu fortare. Tankar som "om jag inte äter nu så kommer jag att må dåligt" utvecklas undermedvetet till "om jag inte äter dör jag". Det är ingen medveten tanke, men hemma min kropp skriker efter mat på ett sätt som inte går att stoppa, jag måste se till att få i mig något. Och när den känslan tar över, är risken att ta det första bästa tillgängliga uppenbar.

Det finns enkla medel att förebygga att det händer. Jag kan se till att ha med mig lite nötter eller oliver i handväskan. Jag kan lägga några minuter på varje dag för att planera när och var jag ska äta lunch.

Det kräver ingen större ansträngning att vara proaktiv. Det är oerhört påfrestande att vara reaktiv.

2 kommentarer:

Hana_Caena sa...

olika saker hände igår.. Tillslut var klockan FÖR mycket och middag var ett krav där vid 10.. nästan 10 timmar efter lunch.
Det enda som var öppet var en pizzeria.. fanns bättre och sämre val.
Trots det blev det pizza..
Orken var låg efter stressen, 8 dagars jobbvecka, matförgiftningen i helgen och reaktionen blev därav reaktiv..
dags att komma tillbaka..

Tack för att du finns här varje dag..

Gunilla Sahlin sa...

HANA_CAENA - vi faller sju gånger och reser oss upp en åttonde. Upp och hoppa. Du klarar det här. Att orka vara ärlig är ett värdefullt verktyg. Det kommer hjälpa dig. Håller tummarna. KRAM G