måndag 13 juni 2011

Planera inför midsommar


Tiden går verkligen riktigt fort. Jag har svårt att greppa att halva året snart redan gått. Vintern satt i länge och även om våren kändes relativt lång kom sommaren som en explosion och häggen och syrenen blommade snabbt. Samtidigt tycker jag om att det rör på sig. Semestern ligger fortfarande framför och kvällarna blir fortfarande ljusare.
Om knappt två veckor är det Midsommar. Då kommer Blogg-jouren att öppna igen, antagligen redan dagen före. Vi kommer att fira hemma hos oss och blir ca tio personer. Det kommer att underlätta att det är vi som står värd, vi sätter ramen för vad som ska ätas under dessa dagar. Det ser ut att bli firande i dagarna tre, flera gäster kommer redan på torsdagen och stannar till söndagen. Ser fram emot det och hoppas på bra väder!

Mitt viktigaste verktyg i att hantera Midsommarhelgen är god planering. Att jag systematiskt tänker igenom varje måltid och att jag säkerställer att det finns mat som är anpassat efter mina behov varje gång. Frukosten är inget problem, det blir som vanligt. Luncherna går att lösa genom att tänka till. Jag gillar inte sill, så det är aldrig ett problem för mig. Det finns bra alternativ till potatissallad. Jag gillar särskilt en broccoli och rädissallad som blandas med creme fraiche, med lite pressad citron över. Enkelt. Även om jag hoppar över potatisen så älskar jag gräddfil och dill. Det går alldeles utmärkt att äta utan potatis, det har jag gjort i flera år. Desserten färska jordgubbar och vispad grädde fungerar också perfekt.

Det finns ett näst intill oändligt antal lågkolhydratrecept tillgängliga på nätet, så det är bara att välja och vraka. Det viktiga för mig är att jag kommer ihåg att bara för att det är ett lågkolhydratrecept betyder inte det per automatik att det passar mig. Som beroende behöver jag själv hålla koll på vilka produkter som sätter igång mitt sötsug. Mörk choklad är exempelvis ok enligt flera lågkolhydratkosthållningar och förekommer i många recept. Men det fungerar inte för mig, det startar mitt sötsug.

Hur ser dina planer ut för Midsommar?

8 kommentarer:

monica sa...

vi är några som ska träffas och grilla. jag har kommit på att det är bra att föreslå knytkalas lite käckt så där, så tar jag med mig lite extra och tar sånt jag vet att jag blir nöjd av. än så länge har jag knappt blivit frestad av andras mat - peppar peppar.
det är mycket värre om vi är i stallet och det blir en spontan grillning, då känns det nära att hoppa på en gemensam handling, fällor, fällor.

bitten skriver om aminosyror för att hjälpa till vid avgiftningen, har du tagit något tillskott av det ? vilket i såfall ?
jag köpte mivitotal, vet inte om det är något bra alternativ men vill gärna hjälpa min stackars hjärna att få balans så gott jag kan.

kram monica

Gunilla Sahlin sa...

MONICA - tack för dina rader. Grillat är bäst=) Jag vet ärligt talat inte vad som är aminosyror och inte men jag äter 5-HTP från BIOVEA som innehåller bl.a. serotonin. Dessutom äter jag ProBion daily från Wasa Medicals som innehåller mjölksyrakulturer. Det fungerar för mig, men det beror ju på vilken obalans din hjärna har. Lycka till! Kram Gunilla

Johanna sa...

Äntligen har ploetten trillat ner för mig, beträffande att matplanen styrs av min kropp och att jag måste göra en grundlig inventering av hur jag reagerar på olika födoämnen och när mitt sug utlöses. Jag har börjat föra matdagbok och börjar redan upptäcka samband.

På midsommar är vi bjudna på en fest med flera trevliga familjer. Det brukar vara så att alla tar med sig egen mat, så det är inga problem. Jag tar gärna receptet på den där brockoli och rädissalladen! :)

Gunilla Sahlin sa...

JOHANNA - tack för din kommentar. Härligt att höra att du börjar hitta kopplingar som kan hjälpa dig. Vi har alla vår unika uppsättning förutsättningar och därför finns det en finess med att ta reda på vad som fungerar för just dig.

Skönt att midsommar blir avslappnat.

Receptet är som min mormor brukade säga "på en höft": sköljd rå broccoli i så små bitar som man själv önskar, sköljda rädisor skurna i halvor eller fjärdedelar. vänd ner en burk creme fraiche (beroende på hur många ni är) och rör om tills grönsakerna och creme fraichen blandats ordentligt. Toppa med pressad citron i valfri mängd (smaksak)

Lycka till! Kram G

Anonym sa...

Hej
Vill bara skriva av mig lite. En annan stor frestelse är nu när det är skolavslutning. Jag vickarierar som förskolelärare och idag fick jag två fina strutar av gammaldags choklad av föräldrarna. Min första tanke (röda hund) var att visst kan jag äta dem jag förtjänar det då jag har fått dem som present. Sedan tänkte jag vad jag lurar mig själv. Bestämmde mig att min son skulle få dem som går ut åttan idag. Tog bara en lite smula på kanten av dem för att smaka inget mer. Känner mig stolt det blir fläskarre till middag som plåster på såret. :)...

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM - bra att du identifierat röda hund. Det är en viktig del i att komma vidare. Hejar på dig. G

Anonym sa...

Tack för det. lärde mig också att aldrig smaka lite för jag hade abstinens ett par timmar kände mig rastlös och orolig. nu har det gått över efter en rejäl kött middag. Tack för din blogg du är till ett stort stöd.

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM - ja så är det verkligen. Härligt att du klarade suget. Lycka till! Kram G