söndag 26 juni 2011

Nedräkning


På fredag är det dags. Trosa Stadslopp 8,9 km runt omkring i Trosas innerstad. Jag satte målet att springa loppet i mars och löpträningen har sedan dess varit varierad. Vissa veckor har det gått riktigt bra, men andra veckor har det mer varit "mental" träning... Jag hade ett uppehåll på nästan tre veckor på grund av ett smärtande knä. Men nu börjar det verkligen dra ihop sig och jag börjar förstå att det är dags. Målet är att hinna springa i alla fall en gång innan, och det bör nog inte bli på torsdag.

Att anmäla mig till Stadsloppet var en del i att ge mig själv en sporre att ta tag i träningen. Min värld blir väldigt gärna matfokuserad. Eftersom min beroendesjukdom har socker som primärt utlopp hamnar mina tankar oftast i vad jag ska och inte ska äta. Planering kring inköp och mängder. Men det finns fler delar av mig själv att ta hänsyn till. Jag har tidigare skrivit om hur jag gillar Spa-traditionens fyra hörnstenar. Genom att försöka balansera de fyra hörnen hjälper jag mig själv till ett mer balanserat liv.

Jag är väldigt resultatinriktad. Det visar sig på jobbet och det visar sig privat. Jag tävlar om allt. Ofta är det något positivt, som sporrar mig och tar mig framåt. Men ibland blir det istället något som fäller krokben på mig. Jag har i vissa lägen svårt att vara "här-och-nu" att ta vara på stunden och stanna upp och njuta av livet i just den stunden. Genom att fokusera på mental balans såväl som fysisk, får jag större utrymme att ge mig själv den där tiden att stanna upp och reflektera.

Reflektionen är min utvecklingsbas. Om jag bara kör på utan att tänka efter och fundera på hur saker och ting händer och varför, och hur det påverkar mig, hamnar jag i ett prestationsvaakum som till slut kommer att köra slut på mig.

Därför ska jag idag ta vara på stunden och njuta av livet. Kanske blir det en båttur. Kanske blir det en god bok. Kanske blir det löpträning i spåret. Oavsett vad så ska jag njuta.

Inga kommentarer: