söndag 19 juni 2011

Makrill - makalöst gott + job-o-holism

Igår fiskade vi mellan Fotö och Vinga, och fick tio makrillar på trettio minuter. Det var underbart gott att smörsteka till lunch. Jag fick med mig några filéer hem också, så det blev fisk x 2 igår.

Det är inte mycket som slår färsk makrill. Fet fisk när den är som bäst. Det går nästan att ta på hur varje tugga känns nyttig och välgörande för kroppen. Det ska bli spännande att se vilka fiskar vi kan få på kroken på ostkusten i sommar och höst. Det finns gös, lax, öring bland annat.

Idag regnar det och det ger utrymme för inomhusaktiviteter. Budget, femkampsplanering inför midsommar och sorterande av lådor och garderober. Den här helgen har gått väldigt fort och det känns att jag kört drygt hundra mil på två dagar för att fira systersonen som fyllt tre år. Men det var det verkligen värt.

Veckorna fram till semestern rusar fram och även om det inte är hysteriskt mycket att göra innan 1 juli så känns det ändå lite stressande. Jag har tidigare identifierat jobb som ett andra utlopp för min beroendesjukdom, även om jag inte aktivt (än) börjat hantera det på samma sätt som jag hanterar mitt sockerberoende. En sak i taget. Om sockerberoende ses med tveksamhet som ett beroendeutlopp av många, så är det nog ännu värre när det kommer till jobb-o-holism. Hur seriöst är det att se jobb som ett beroende? Det beror ju på vad man lägger i ordet. Jag är beroende av att jobba eftersom jag är beroende av att tjäna pengar så jag klarar mig. Men det är inte det beroendet jag pratar om. Det är drogen. Det aktiva missbruket och kontrollförlusten som jag så tydligt kopplar till mitt sockerberoende. Jag har liknande drag för jobbet också. Nu när vi ska ha semester är det inte odelat positivt för mig. Eftersom jag kommer att vara mer avskärmad från omvärlden och inte lika uppkopplad, blir jag stressad bara av att tänka på det. Jag behöver aktivera mig för att känna tillfredsställelse. Jag måste vara riktigt, riktigt trött och utpumpad för att kunna njuta av stillhet och lugn i längre perioder.

Men en sak i taget. Jag fortsätter att fokusera på mitt tillfrisknande från sockerberoendet, och börjar ana vägar fram för att ta tag i min job-o-holism. Genom att tillfriskna på det sätt jag gör påverkar det hela mig, oavsett potentiellt utlopp. Job-o-holismen blir delvis behandlad, även om det för närvarande inte är i fullt fokus.

4 kommentarer:

Slottets lilla värld sa...

Ska du vara med vid LCHF-träffen i Säffle?

Gunilla Sahlin sa...

SLOTTSFRUN - dessvärre inte. Ska du?

Slottets lilla värld sa...

Japp! Bokat stuga med tre andra cybervänner. Ska bli spännande att få träffa dem "på riktigt"! Ja, en av dem känner jag, sen april, då vi träffades IRL första gången, men de andra två blir nya bekantskaper IRL. "Pratat" på nätet har vi dock gjort. Som sagt, ska bli spännande att höra Andreas Kostdoktorn Eenfeldt, Monique Lifezone Forsberg, Annika Dahlqvist, och några fler, träffa likasinnade, äta massa god och bra mat utan att bli ifrågasatt. Längtar!

Gunilla Sahlin sa...

Hoppas ni får det riktigt bra. =)