onsdag 8 juni 2011

Konsten att hålla mig till rutiner

Jag älskar att sommaren är här. Efter en lång och kall, vacker och snörik vinter känns det underbart att kunna åka ut med vår lilla motorbåt och hitta en varm klippa i skärgården och blunda mot solen. Dagarna är längre och jag får så mycket energi av att det är ljust.
Jag mår bra av rutiner. Rutiner är ett av mina värdefullaste verktyg för att hantera beroendesjukdomen. Varför? Jag kan inte lita på att mina impulser är bra för mig. Även om jag hållit mig till lågkolhydratkost i sex år och haft kunskap om beroendesjukdomen i fyra år så har jag inte blivit frisk. Min beroendehjärna är fortfarande lika sjuk som den var innan jag lade om kosten. Den är till och med sjukare, trots att jag "sköter" mig. Hur då? Beroendesjukdomen är progredierande, den lever sitt eget liv och blir värre och värre även när jag inte är aktiv. Det betyder att när jag faller nästa gång faller jag hårdare och djupare och det kräver en större ansträngning att ta mig tillbaka upp på benen igen.

För att hindra återfall jobbar jag med rutiner. Eftersom min mat framförallt består av protein, fett och grönsaker behöver jag inte mellanmål till exempel. Energin som jag får genom att äta ägg och bacon med tomat och gurka till frukost räcker gott till lunch. Lunchen räcker till middagen, och så vidare. Jag äter alltså tre gånger om dagen. That's it. Det betyder att jag kan välja bort att lyssna till impulserna som kommer redan någon timme efter frukost. Och efter lunchen. Och efter middagen. "Borde jag inte äta något nu? Jag kanske kan det eftersom jag ska träna idag" och så vidare. För att förebygga oro gällande om jag ätit för lite, och på så sätt kan lura mig själv att tycka att det är ok att äta mer, jobbar jag med en matplan.

Nu för tiden är impulserna oftast inte några större problem att hantera. Det blir oftast en icke-fråga för mig. Men vissa dagar när min dagsform är sämre, är det lättare att jag klamrar mig fast vid impulserna. De dagarna behöver jag mina verktyg ännu tydligare. Gemenskap. Tolvstegsprogram. Rutiner. Fakta. Jag kan inte bygga mina beslut på känslor, jag behöver luta mig på kunskap och erfarenhet. Och alltid, alltid tänka en dag i taget. Jag kan och får äta vad jag vill, när jag vill. Men jag behöver inte idag. Jag väljer att inte göra det idag.

4 kommentarer:

monica sa...

Hej, jag har fått min matplan nu och det verkar jättebra, men hur gör man med äggen ? väger man in dom som protein ? ca 60 gram för ett ägg + 60 gram tex bacon om man ska ha 120 gr protein till frukost ?

jag gillar att jag får äta extra när jag dansat eller tränat ett pass, jag blir alltid lite mer hungrig då, men sunt hungrig , inte suget. du vet.

tackar på förhand. Kramar monica

Gunilla Sahlin sa...

MONICA - tack för ditt inlägg. Härligt att di fått en matplan! Ett normalstort ägg brukar gå in som 50g. Men om du är osäker så fråga personen som gjort din matplan. Oftast när man får en matplan brukar det följa med listor på hur mycket som är vad. Ex hur mycket fett man får ut av ett visst antal gram avocado etc.

Bra att du har ett träningsmål. Det har jag också. Jag ska äta det inom en timma efter träning. Är det samma för dig?

Lycka till! Kram G

monica sa...

ja,det stämmer 1timme efter och kan läggas ihop med kvällsmaten. känns bra om man är hungrig.

ägget gör mig lite förvirrad för det innehåller ju allting , men som jag tolkar det så ska allt vägas som protein, jag ska skriva till marielle om en vecka - samla ihop allt jag undrar över, men detta med ägget kändes lite-måste veta nu .

idag är första dagen på väg till en nöjd hjärna...fantastiskt

läste faktiskt om henne på din blogg när jag tänker efter...

du gör ett dunderjobb - Tack

Gunilla Sahlin sa...

MONICA - mitt tips är att du väger ägg som 50 g protein så länge. Härligt att hjärnan börjar vända! Håller tummarna för dig. Kram G