onsdag 15 juni 2011

I oktober kommer boken

Jag har skrivit om det vid några olika tillfällen tidigare, jag arbetar med ett bokmanus. Boken är en personlig berättelse om hur det är att leva med med beroendesjukdomen, med socker som främsta utlopp. Den innehåller djupaste mörker när jag var som mest aktiv men visar också att det finns en väg ut. Det blir en resa från hopplös förnedring till tillfrisknande och ljus. Boken heter ”Vitt begär” och ges ut i oktober 2011 av förlaget Pick A Book.

Boken är uppdelad i fyra delar. Den första beskriver min uppväxt och grunden för mitt beroende. Den andra delen handlar om när jag tappade kontrollen totalt, vikten rusade och sjukdomen tog över. I den tredje delen berättar jag hur jag avgiftade mig, lade om kosten, gick ner tjugo kilo och gjorde "alla rätt" utan att bli vare sig lycklig eller välmående. Boken beskriver till slut vägen till frihet och tillfrisknande. Hur jag lärde sig att leva med sjukdomen och hur det är möjligt för andra också.

I samband med att boken släpps kommer jag att göra en föreläsningsturné på en del orter i Sverige. Om du har tips på vart jag bör åka får du gärna maila mig på gunilla@masterplanproductions.se.

Önskar oss alla en härlig dag i abstinens, sinnesro och tillfrisknande.

4 kommentarer:

Anna sa...

Hej! Hittade din blogg igår och gillade den genast. Du skriver i ett inlägg att du väger din mat på våg och att du då förstod att du tidigare åt för mycket mat. Nu undrar jag hur du kan veta hur mycket som är normalt? Hur mycket ska en portion mat väga? Jag känner själv att jag inte vet vad som är normalt att äta och jag äter ofta fast jag inte egentligen är hungrig, utan för att jag ha ett sug eller för att det är en tid på dygnet då jag alltid har brukat äta en måltid.

Mvh Anna

Gunilla Sahlin sa...

ANNA - tack för din kommentar. Jag kontaktade Marielle på Valet och fick en personlig matplan. (marielle@valet.se) hon tar fram den genom en djupintervju. Genom att följa den insåg jag att mängderna jag tidigare ätit var på tok för stora. Matplanen reglerar hur mycket jag äter och hur många mål om dagen. Jag äter inte reaktivt längre, jag äter inte bara för att jag är sugen. Jag äter planerat, och vet om att jag får i mig det jag behöver. Lycka till! Kram G

Johanna sa...

Hej Gunilla! Så du vet om det; jag har skrivit in till tidningen Hälsa och önskat att de gör ett reportage om dig inför din kommande bokdebut ;) Jag hoppas verkligen de nappar, för min svärmor läser den tidningen och jag försöker (lite tröstlöst) förklara för henne varför jag inte vill att hon ger barnen socker och vetemjöl.

Ha en bra dag! Kram

Gunilla Sahlin sa...

Godmorgon JOHANNA - tack för support! kram G