tisdag 28 juni 2011

Dan före dan

Idag är min sista "vanliga" arbetsdag innan semestern. Imorgon förmiddag åker jag och maken till Borlänge för att uppleva Peace & Love, Sveriges största musikfestival, i två dagar. Jag ser fram emot Kings of Leon, Lykke Li, Oskar Linnros, Veronica Maggio och Ziggy Marley bland mycket annat.

På fredag är det dags för Trosa Stadslopp, 8,9 km. Det är första gången jag ställer upp och målet är att ta mig runt. Uppladdningen har varit allt annat än optimal eftersom jag för fyra veckor sedan sträckte ett muskelfäste i höger knä, och inte har haft möjlighet att träna fullt så mycket som jag hade velat (behövt?). Jag får försöka hitta en balans mellan vilja och förnuft, och har införskattat ett superknäskydd, som förhoppningsvis kommer att hjälpa mig.

För övrigt undrar jag när årets badsäsong ska inträda för min del. Jag har blivit något av en badkruka på äldre dagar, och vill gärna ha över tjugo grader innan jag kliver i. Det brukar bli lagom från mitten av juli ungefär. Det är underbart att ha skärgården runt knuten, och goda valmöjligheter att hitta en alldeles egen klippa med båten. Jodå. Jag börjar bli väldigt laddad inför semestern helt enkelt... =)

Matmässigt känns läget under kontroll. I år är faktiskt första året sedan jag lade om kosten 2005 som jag inte varit sugen på glass en enda gång. Jag tar verkligen en dag i taget och känner stor försiktighet i att göra för stora utfästelser, men det är häftigt att glass än så länge i år är en icke-fråga för mig. Jag hoppas att det ska fortsätta så.

1 kommentar:

Bertil LInd sa...

Diabetes är kopplat till ökad vikt genom att maten (med stor andel kolhydrater) vi äter för mycket av ger utslag på både vikt och blodsocker. Dessutom har det betydelse under hur lång tid överätandet pågår. Med högre medelålder (och därmed fler äldre) är det fler som "hinner" få diagnosen.
Men självklart är det kolhydraterna som är boven i dramat.