lördag 25 juni 2011

Blogg-jouren stänger för den här gången

Midsommarhelgen är strax över, imorgon är det "vanlig" söndag. Jag påminner mig om att efter en seger, som den här helgen är för mig när det gäller mat, så är det lätt att få en käftsmäll av beroendesjukdomen. Manipulativa tankar som att jag förtjänar att äta något som jag inte ska äta, bara för att jag varit duktig, smyger sig på. Jag kan höra mig själv motivera varför ett undantag skulle vara okej som en belöning.

Jag har lärt mig att inte bli förskräckt när tankarna kommer. Jag blir inte paralyserad och skrämd längre. Jag är inte handfallen. Tanken övergår inte i en plan med olika steg om hur jag ska ta mig till drogen och njuta. Jag dödar tankekedjan redan när den föds. Jag avslöjar den genom att berätta för någon annan, eller genom att tänka att jag kan äta vad som helst när som helst, men inte idag.

Hoppas du haft/har en riktigt trevlig helg med nära och kära. Nu blir det slötittande på TV och "Vi hade i alla fall tur med vädret 2"... =)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Tack för en bra blogg!
Har du nåt tips för hur man tillfrisknar? Går du i FAA/OA?

Kram Nina

Gunilla Sahlin sa...

Hej Nina! Tack för pepp. =) Att vara en del av ett tolvstegsprogram är mitt bästa tips för tillfrisknande. Jag är med i ett tolvstegsprogram. Beroende på utlopp finns det en mängd olika att välja på. Du kan läsa mer om det här: http://vittbegar.blogspot.com/2011/02/jag-har-en-verktygslada-som-jag.html

Lycka till! Kram G

Helen sa...

Hej Gunilla, och tack igen för en mycket bra blogg. När jag läser dina ord så förstår jag bättre vidden av mitt sockerberoende. Det var något år sen jag förstod ATT jag är det. Sen i januari i år har jag jobbat på att få bukt med det, men nu först börjar jag faktiskt att förstå vad det innebär. På riktigt. Det är verkligen att ha den där lilla djävulen på axeln som försöker övertyga dig om att det är helt ok att ta bara en bit av något. Och innan du vet ordet av så har det slunkit ner något utan att du ens hann känna vad det smakade. Sitter just med eftersmaken av 2 små dajmbitar som jag snodde ur dotterns godispåse. Varför??? Då är det lite skönt att läsa dina ord och få bättre förståelse för hur det blir så och vad jag kan göra för att förhindra det i framtiden.
Du rekommenderade mig förut, och även här nu i ditt svar till Nina, att gå med i något tolvstegsprogram. Jag har försökt läsa på lite om det. Men hela mitt jag slår bakut på rader som
6. "Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsfel."
7. "Vi bad ödmjukt Honom att avlägsna våra brister."
Måste jag alltså bli religös för att kunna bli hjälpt?
/Helen

Gunilla Sahlin sa...

HELEN - varmt tack för feedback. Du måste inte bli religiös för att tillfriskna. Begreppet "Gud" i tolvstegsprogrammen är en symbol för det som är utom vår kontroll. En grundläggande del i tillfrisknandet är att inse, erkänna och acceptera att jag själv inte kontrollerar allt. Det kan låta självklart för en person som inte är beroendesjuk, men just kontroll och kontrollförlust är vardagsmat för mig som beroendesjuk när jag är aktiv. Att inse att jag kan och behöver släppa kontrollen är nyckeln till tillfrisknande. Att släppa kontrollen är inte samma sak som kontrollförlust. Att självmant släppa kontrollen och acceptera att jag inte kan styra allt är sunt. Att sjukdomen skapar kontrollförlust (som för dig när du äter daimbitar från din dotters godispåse) är effekter av en aktiv sjukdom som händer utan att jag väljer det själv. Genom att låta Ödet, Gud, Min Högre Kraft, Vaakum, Intet eller vad du nu vill kalla det som är utom din kontroll "ta hand" om allt det där du inte kan styra, faller en enorm börda från dina axlar. Tolvstegsprpogrammet använder uttrycket "Gud eller sådan som du uppfattar Honom". Nyckeln är just "sådan som du uppfattar.." Du bestämmer själv. Det är inte kopplat till religion eller kön, det är upp till dig. Hoppas detta gav dig någon form av svar. Lycka till. Kram G

Helen sa...

Hej igen!
Ja, tack det där lät mycket bättre. Det kan jag ta till mig. Då ska jag läsa på lite till och se hur jag ska ta nästa steg.
/Helen

Gunilla Sahlin sa...

HELEN - härligt. Håller tummarna för dig. Kram G