torsdag 23 juni 2011

Blogg-jouren: Solen har kommit till Trosa

Äntligen, efter timmar av skyfall och åska har lugnet lagt sig och solen tittat fram. Det är en riktigt behaglig temperatur och att-göra-listan är nästan helt avklarad. Middagen står i ugnen och första gästen har kommit.

Det blir rödtungafilé med salladslök, räkor och basilika, tillsammans med en rostade rotsaker och en sommarsallad. Sparris till förrätt, färska bär till efterrätt.

Det har gått över förväntan idag. Jag har lyckats fokusera på rätt sak och har inte hamnat i utsatta situationer. Att storhandla på ICA och kryssa mellan hyllor innehållades allt det jag inte äter fungerade fint, och de gånger ögonen hamnade på produkter jag inte köper använde jag verktyget "jag kan om jag vill, men jag behöver inte idag". Det fungerar och det är jätteskönt.

Något som jag vet att jag måste ta hänsyn till är mitt humör innan matdags. Särskilt om det gått lite många timmar sedan förra måltiden. Jag blir tunnelseende och lätt irriterad. Allt jag tänker på är att äta mat och det snabbt. Eftersom jag blir så fullständigt fokuserad på mat är det lätt att jag överäter om jag inte håller mig till min matplan. Innan jag hade en matplan överåt jag konstant. Jag åt "rätt" saker, men för mycket. Jag använde det som försök att stilla mitt sug. Det fungerade sällan. Idag är det mindre laddat, jag vet hur mycket jag behöver äta och håller mig till det i nittionio fall av hundra. Det är en helt annan balans, och jag är väldigt tacksam för det.

Under Midsommarhelgen går inläggen under benämningen "Blogg-jouren". Bloggen är öppen för alla som behöver extra stöd under dessa dagar, när exponeringen av socker/kolhydrater, alkohol etc är betydligt kraftigare än vanligt.

4 kommentarer:

anna linnea sa...

Tunnelseende, vilket passande uttryck för det där som händer när man inte alls reflekterar över hur mycket mat man får i sig, förrän efteråt.. Lätt att man äter saker man inte alls planerat.

Min fredag är klart planlagd. Har varit lite orolig men fick till slut svar på hur maten planerades på den fest jag ska gå på, men det var ingen mat på schemat utan vill man ha något får man ta med sig själv. Perfekt för mig! jag kör mina ägg+smör till frukost och lunch, och sedan blir det lite kycklingspett till middag. Då behöver jag inte ens fundera på om jag ska stoppa något annat i munnen. :)

Slottets lilla värld sa...

Jag har oxå ett klart problem med att ständigt överäta! Svårt sluta innan jag är stoppmätt. Svårt vänta tills jag blir hungrig, man har ju t ex lunch mellan 12-13, och då äter jag mest för att jag säkert ska klara mig till kvällen! Och för mycket, för har jag väl börjat fortsätter jag. Tills det är slut och allt sug är borta och jag blivit stoppmätt, sen kan det slinka ner nåt ändå, för gott, ett par ostskivor eller så... skulle verkligen behöva en matplan och våg!
Har tagit mig i kragen den här veckan och verkligen FÖRSÖKER att inte överäta, men det ÄR svårt! Svårast avgöra skillnaden på hunger och sug.

Anonym sa...

Jag håller med er det är så lätt att det blir lite för mycket mat. Det är det som får mig att stå stilla i vikten fast jag behöver gå ned 35 kilo. Därför har jag bett om att få hjälp med en matplan. Det blir spännande att se hur och om det funkar.

Gunilla Sahlin sa...

ANNA LINNEA - härligt att höra att det verkar lösa sig planeringsmässigt för sig. Håller tummarna.
SLOTTSFRUN - mitt hetaste tips är att skaffa en matplan och väga. Du kan ge det två månader, sedan omprövar du. Det är ett konkret verktyg som verkligen hjälper. Lycka till.
ANONYM - grattis till ett fantastiskt beslut. Hejar på dig.
Kram till er alla tre. /Gunilla