fredag 24 juni 2011

Blogg-jouren: Midsommarafton!


Solen kämpar sig fram mellan molnen och det är redan tjugo grader. Det blåser lite men det ser ut att bli en riktigt fin dag. Vi har ätit frukost och inväntar de återstående gästerna innan midsommarbestyren tar fart. Vi kommer att göra en egen variant av midsommarstång, med hjälp av en befintlig björk, bland annat. Det är en utmaning att få plats med all mat för nio personer i två dagar i vår kyl som i vanliga fall är anpassad för två. Men med lite tålamod så går det bra. =)

Jag känner mig stark idag, förberedd på de möjliga utmaningar som kan tänkas komma i form av manipulativa tankar om vad jag ska och inte ska äta. Det som känns bäst är att vi är på hemmaplan. Även om det kommer att serveras mat som jag inte äter, har jag alla möjligheter att planera och styra så att jag får det jag behöver. Samtidigt är det skönt att friheten kan vara så stor att det är okej att andra äter vissa maträtter som inte jag äter. Det börjar faktiskt bli en icke-fråga för mig och det är en spännande utveckling.

Samtidigt känner jag mig väldigt ödmjuk inför att just känna mig stark. Det är lätt att tappa fokus, sänka garden och börja slappna av på ett felaktigt sätt. Om jag låter de manipulativa tankarna gro kan jag bara på några minuter förändra min lugna trygga tillvaro till ett sug-inferno som påverkar hela mig på ett övertagande sätt, och jag blir innesluten, sur och ofokuserad. Därför är det viktigt för mig att påminna mig om mina verktyg. Jag är inte ensam. Det finns andra som har det som jag och som jag kan ringa till om det behövs. Ärligheten gentemot min familj är ett annat viktigt verktyg. Om det kommer stunder idag eller imorgon som jag tycker är tuffa, kommer jag att berätta det. Avslöja sjukdomen och bryta isoleringen i huvudet.

Önskar oss alla en underbar Midsommarafton med massor av värme, sol, kärlek, gemenskap och mat som är bra för våra kroppar och våra hjärnor.

Under Midsommarhelgen går inläggen under benämningen "Blogg-jouren". Bloggen är öppen för alla som behöver extra stöd under dessa dagar, när exponeringen av socker/kolhydrater, alkohol etc är betydligt kraftigare än vanligt.

2 kommentarer:

monica sa...

hej, önskar dig bästa midsommaren.

hur gör du med matplanen nu, vi ska grilla och det är knytkalas, tack och lov, men är mdu slavisk på matplanen även om du blir hungrig bland alla frestelser... pga att du har lämnat över ?? om man tar en avokado eller något extra för att bli nöjdare och hålla sig ifrån sånt man vet sätter igång allt igen.

om jag låter förvirrad beror det på att jag är det.. vill göra allt rätt, men är livrädd för att ramla tillbaka.

hur tänker du...?

kramar monica

Gunilla Sahlin sa...

MONICA - tack detsamma!Ja, jag följer matplanen. Jag delar upp mängderna på de antalet måltider som jag vet att vi kommer att ha under dagen. OM jag skulle börja tumma på mängderna tappar jag hela syftet med matplanen. Då flyttar jag ansvaret att avgöra vad jag kan och inte kan äta, samt hur mycket, från planen till mig själv. Och mitt eget omdöme är inte att lita på i de här sammanhangen. Vägen från en "extra" avocado till en sötsak är väldigt kort för mig i pressade lägen. Håller tummarna för dig! kram G