fredag 24 juni 2011

Blogg-jouren: Femkamp och gräddfil

Vi har en härlig fredag och än så länge är vädret med. Även om det varit en del mörka moln på himlen kämpar sig solen igenom titt som tätt och det är en ljummen skön dag. Två grenar i femkampen är avklarad och alla tre lag har exakt samma poäng... Det kommer att bli en rysare.

Det går bra med maten. Jag gör inga avsteg från planen, utan håller mig till vad jag bestämt mig för innan. Att ha en genomtänkt plan och hålla mig till den är ett av mina viktigaste verktyg idag. Mitt eget omdöme är för svagt för att luta mig emot. Jag kan inte själv besluta idag hur mycket av vad jag kan och inte kan äta. Jag håller mig strikt till matplanen och det fungerar. Gräddfilen och den färska dillen var underbar. Men så fort jag "unnar" mig mat, även om det är nyttig mat, är jag på väg åt fel håll. Nu är det några timmar utan matfokus som ligger framför och jag ska försöka tänka på annat.

Vi har det verkligen trevligt och avslappnat i gänget. Det är härligt att få umgås med sköna människor.

Under Midsommarhelgen går inläggen under benämningen "Blogg-jouren". Bloggen är öppen för alla som behöver extra stöd under dessa dagar, när exponeringen av socker/kolhydrater, alkohol etc är betydligt kraftigare än vanligt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Behöver "alla" väga maten eller är det individuellt?
Glad Midsommar!

Kram nina

Gunilla Sahlin sa...

NINA - det är individuellt. Många av oss med beroendesjukdomen är hjälpta av att ha en matplan och att väga, i alla fall i perioder. Tack detsamma! Kram G

Anna sa...

Hej! Om man tidgare överätit, alltså åtit för stora portioner och kanske för ofta, men sen äter "normala" portioner krymper då magsäcken så att man känner sig mätt och tillfreds? Sen förstår jag inte riktigt verktyget "jag kan äta det, men jag väljer att inte göra det idag". Kan du förklara? Glad midsommar!

Gunilla Sahlin sa...

ANNA - tack för din kommentar. Ja, magsäcken krymper till vad den anser är den normala storleken. Den anpassar sig efter mängden mat. Men det bygger på att du hittar mängder som passar just dig. Min erfarenhet är att det var omöjligt för mig att hitta rätt själv. Jag behövde professionell hjälp och fick det via Marielle Hjälmedala som är kostrådgivare med sockerberoende som fokus. Hon nås på marielle@valet.se

Med verktyget menar jag att jag tar en dag i taget. Det är fortfarande för stort för mig att tänka "aldrig mer". Att jag aldrig mer kommer att äta godis i hela mitt liv. Jag kan inte greppa den tanken och det blir lätt en inre protest där jag trotsigt vill äta godis direkt istället. Så istället för att försöka greppa den stora omöjliga tanken använder jag mig av en dag i taget. Jag kan och får äta vad jag vill när jag vill, men jag väljer att inte göra det idag. Trevlig midsommar till dig med! Kram G