lördag 4 juni 2011

Blogg-jour: Bröllop



Idag öppnar jag blogg-jouren för min egen del. Jag ska på bröllop idag och ser väldigt mycket fram emot det! Samtidigt har jag de senaste veckorna känt ett sug som inte vill ge sig. Att gå på bröllop där mycket faktiskt handlar om mat och inte mint sötsaker känns som en utmaning som jag behöver hantera. Jag har redan förebyggt genom att anmäla specialkost och eftersom det är buffé finns det goda förutsättningar för att jag ska klara av det här alldeles utmärkt.

Men jag kommer ändå att blogga mer frekvent idag eftersom jag upplever det som en friskfaktor att hjälpa hjärnan att tänka rätt.

Syftet med Blogg-jouren är att vara ett extra stöd under högtider och bemärkelsedagar, när de av oss som har socker/sötsaker/kolhydrater som utlopp i beroendesjukdomen utsätts för drogen hårdare än vanligt. Verktyget Gemenskap är ett av de allra viktigaste för att fortsätta tillfriskna och vara abstinent (nykter). Röda hund vill isolera mig och få mig att tro att jag har kontroll själv. Om jag går med på att isolera mig, och inte dela med mig av min dagliga process är steget till ett återfall närmare än om jag omger mig med andra tillfrisknande beroende. Under högtider är lockelsen att isolera mig starkare än annars.

Mellan högtiderna kan bloggen fungera som en jour oavsett när någon behöver det. Det räcker att skicka en kommentar på ett inlägg och be om extra support. Vi är många här som gärna hjälper. Det kan vara en födelsedag, examen/student eller bröllop. Idag är det jag som behöver support och då är den öppen.

Nästa Blogg-jour kommer i samband med Midsommar. Varmt välkommen att hänga här så mycket du vill och behöver.
Ps. Vigseln är på Ljungs slott och middagen på Mjellerumsgården utanför Lidköping.

2 kommentarer:

monica sa...

hoppas du fick bra nyttig mat på buffen och att skräpet inte var jättejobbigt att atå emot.

går du på oa möten nu? gjorde du det i början ?

jag var hos marielle, hon hälsar tillbaka- hon lös upp när jag hälsade och sa att din blogg hjälpt mig mycket.


hon tyckte oa var ett bra hjälpmedel eller nödvändigt tillochmed. jag ska dit imorgon kl 16.00. spännande!

kämpa på, kramar monica

Gunilla Sahlin sa...

MONICA- tack för ditt inlägg. Buffén var kanon! Det känns jättebra faktiskt. Ja, jag går på tolvstegsmöten. För mig är det en viktig del i mitt tillfrisknande.härligt med Marielle och toppen att du ska på möte imorgon. Håller tummarna för dig. Kram G