fredag 17 juni 2011

Bilresa

Idag ska jag till västkusten och fira systersonen som fyllt tre år. Ser fram emot det! Det innebär bilkörning från östra till västra sidan av Sverige. Förut, när jag var aktiv i mitt beroende, var det lika med orgier av sockerätande. Jag stannade regelbundet och fyllde på med mer. Godis, glass, kakor, snabbmat, i mängder Jag har tidigare skrivit om brännmärkta platser, som regelbundet försåg mig med min drog.

När jag tidigare var på resande fot var det precis som att min manipulativa del av beroendesjukdomen lyckades få mig att tro att det var ok med undantag. Att eftersom det inte var en vanlig dag med vanliga rutiner så skulle inte det jag åt att påverka mig. Det låter löjligt så här i efterhand mot ljuset av det jag vet idag, men då tog jag det på största allvar som en legitim ursäkt.

Idag är det annorlunda. Jag har verktyg som jag kan använda för den här typen av situationer. Jag är förberedd. Jag har planerat lunchstoppet och jag ser till att ha vätska och oliver med mig i bilen. Jag har alltid möjlighet att ringa upp en vän och berätta om suget blir för starkt och jag börjar vackla. Jag har fortfarande största respekten för min sjukdom och det dummaste jag kan göra är att underskatta dess kraft.

7 kommentarer:

Slottets lilla värld sa...

Lycka till idag!!
Tror du klarar resan galant!
Och fira treåringen ordentligt!!

Gunilla Sahlin sa...

Tack!

Epona sa...

Har nyligen hittat din blogg och känner igen mig i så mycket du skriver. Jag har jojo-bantat i 15 år. Alltid vetat vad man ska äta men inte vetat hur jag ska kunna äta. Jag kan inte äta lågkalorikost, det är inte för mig! jag har överätit mycket genom åren, haft ett "av-och-på"-beteende med dieter etc.. Och jag har passat på att äta extra mycket på kalas (för då är det ju speciellt!!) och i bilen (för då är det inte ordinarie dag), på bio (för det FÅR MAN göra på bio) etc etc.. sedan en period tillbaka äter jag en kombination av LCHF och GI som fungerar utmärkt för mig. Jag känner endast sötsug innan mens, och det kan jag leva med. Jag har lärt mig att identifiera sug och hunger. Vilken resa jag gör och vilken resa du har gjort och gör!! Det är fantastiskt! Önskar dock att jag förstått detta lite tidigare. Men jag är bara 32 år idag så jag har många år på mig att ta hand om min kropp och mig själv. Det viktigaste är att jag har slutat misshandla den nu.
Har en dold blogg som behandlar mycket av det här, säg till om du skulle vilja läsa.

Anonym sa...

Hej
Epona, ett tips kan vara att äta magnesiumtillskott dagarna före mens det kan hjälpa för att förhindra sötsug även då :)...

Gunilla Sahlin sa...

EPONA - tack för ditt inlägg. Underbart att höra att du hittat ett sätt som fungerar för dig. Det är aldrig för sent! Du har, som du skriver, slutat att misshandla din kropp och det kommer att visa sig steg för steg. Du kommer att se positiva effekter löpande av att du ändrat beteende. Jag läser gärna, du kan maila information till gunilla@masterplanproductions.se om du vill.
ANONYM - tack för tipset!
Kram till er båda.

Bertil LInd sa...

Färdkost vid bilresa "då": Kaffe på termos, smörgåsar, två rullar Center, två påsar geleaprikoser och gärna en påse med smågodis (det var bra med extra energi så att man kunde hålla sig vaken) ett par små petflaskor coca-cola.
Färdkost vid bilresa "nu": Kaffe på termos, några pannbiffar, coleslaw, några hårdkokta ägg, ostkuber, nötter (det är bra med extra energi så att man kan hålla sig vaken) ett par små petflaskor Ramlösavatten.
Vanligtvis lunchar vi på Preem-macken vid Brahehus när vi har vägarna förbi, där har de full förståelse för lchf-kost ;-)

Gunilla Sahlin sa...

BERTIL - visst är det häftigt med före och efter-listor? Jag älskar att göra sådana. Det blir så tydligt! Tack för tipset om Braehus, visste inte det.