måndag 23 maj 2011

Sugar Chock och The Delay Method


Det finns en bok som heter Sugar Chock (Connie Bennett, Berkley Books) som givit upphov till en blogg med samma namn. Jag tittar in med jämna mellanrum och det finns mycket input att hämta där. I fredags beskrev hon en metod som är intressant, och som rimmar med "jag får och kan äta vad jag vill när jag vill, men inte idag"-metoden.

(Fritt översatt från den här sidan)
Här är 7 sätt fördröja eller förhala en craving som kan bli din bundsförvant som hjälper dig att dra ur kontakten till ditt oönskade sockersug.
1. Försena första kakan/sötsaken i 10 minuter. När du gör det, börjar du att koppla ur från dina destruktiva impulser.
2. När du dröjer i 10 minuter, därefter ytterligare 10 minuter, och ytterligare 10 minuter kommer din hunger avta medan du sysselsätter dig med andra saker. Vid det tillfället kommer du också kunna sätta sug i rätt perspektiv.
3. När du försenar att belöna ditt sug gör du kraftfulla, positiva, hälsofrämjande åtgärder från enkel passivitet. Ja, att göra absolut ingenting kan vara avgörande när du skära ned på eller skär bort godis och snabba kolhydrater.
4. När du försenar att ge efter för ditt sug, vänder du förhalandet till en användbar, proaktiv skicklighet. Förhala blir bra!
5. När du försenar, kan du ta tid att ta reda på vilka livsmedel-om något-du verkligen längtar efter. Behöver din kropp verkligen kakor, tårtor eller smågodis? Självklart inte! Din fantastiska kropp kan i stället be dig för vatten, färska grönsaker, högkvalitativt protein eller hälsosamma fetter.
6. När du försenar att ge efter för sötsug, kan du ta kontakt med din sanna känslor. Genom att sätta ditt sockersug på is i 10 minuter eller mer, kan du räkna ut vad sjutton som verkligen händer. Fråga dig själv, "Varför jag känner att jag måste ha dessa sötsaker nu?"
7. När du försenar suget, kommer du bli så stolt över dig själv! Du kommer att vara fylld med en mer långvarig glädje än den mycket kortlivade, självförgörande omedelbara tillfredsställelse du får från en sötsak.
Att fördröja ger dig en chans att tänka på vad du verkligen vill i stället drabbas av konsekvenserna av dina ögonblick av svaghet.

Ytterligare praktiska tips:
1. Nästa gång du vill ha något sött (som är processad mat) eller något vitt (som i en raffinerad kolhydrat), försena i 10 minuter. Det är allt - bara 10 minuter. Du kan göra det, eller hur? Känn dig fri att ställa in en timer eller tittar på klockan, klocka eller mobiltelefon för att hålla dig ärlig, så att säga.
2. Tänk dig nu att du kliver utanför och lämnar efter dina tvångstankar, dina sockrade tankar. Nu, kom igång med något projekt du har försenat.
3. Efter 10 minuter, om du vill fortfarande godis eller snabba kolhydrater, försena ytterligare 10 minuter. Var kreativ i din fördröjning. Du kanske vill diska, lägga undan dina kläder, sortera din garderob, färg ditt hår, organisera dina CD-samling, meditera, träna, fixa naglarna osv. Att göra dessa saker kan hjälpa dig att fördriva tiden och dra ur kontakten till mattankar.
4. Sedan utmana dig själv att vänta ännu längre! Vänta 1 timme eller 2 timmar, eller kanske hela kvällen. Göra något riktigt roligt under tiden. Sätt fart i någon aktivitet som du har skjutit upp att göra. Fyll din tid med tillfredsställande aktiviteter som hjälper dig att "glömma" om godis ropar till dig. (Om du väljer att gå på bio som ett sätt att fördröja, stannar inte vid biokiosken! Tag med eget vatten eller ett mellanmål.)
5. Slutligen skriver om din erfarenhet i en anteckningsbok eller dator. Bara att skriva ner dina känslor kan vara ögonöppnande.

PS. Läste i Dagens Nyheter imorse att SOS Alarm har ett vinstkrav på sig på 12%. SOS Alarm ägs till hälften av staten och till hälften av Sveriges Kommuner och Landsting. Kravet innebär färre anställda och att de som får vara kvar ska svara på fler samtal. Jag tycker att det är anmärkningsvärt att stat och kommun inte förstår samband mellan nedskärningar och större risk för stressade slarvolyckor som den som hände Emil Linnell i vintras. SOS Alarm kan inte spela på marknadsvillkor, det är en omöjlighet.

2 kommentarer:

monica sa...

usch, jag får ont i magen när jag läser om att fördröja i 10 minuter.
det känns som att min gräns går vid att jag handlat eller när jag bestämmer mig för att handla, sen är det kört , allt ska ätas upp samma kväll.
Beundrar dom som måste ha godis mm hemma pga barn och man och klarar att hålla fingrarna borta. För mig känns det omöjligt just nu
Ska till marielle nästa vecka . spännande att få hjälp och se vart det leder.
ha det bra, kram monica

Gunilla Sahlin sa...

MONICA - tack för dina rader. Det kanske är just när du beslutat dig för att handla, som du ska använda metoden. Alltså att förskjuta köpandet.
Härligt att du ska till Marielle, hälsa! Kramar G