fredag 27 maj 2011

Reflektioner on the go

Det är häftigt. Det går numera inte en dag utan att något media tar upp beroendesjukdomen, lågkolhydrat, framgångsberättelser eller relaterade forskningsrön. Igår skrev exempelvis Aftonbladet om ägg och bacon, men kunde inte avstå att prata om kolhydrater också. Det verkar fortfarande vara så att ägg och bacon måste legitimeras med sk."snälla" kolhydrater för att inte verka för "överdriven".

Men jag tror att det är en tidsfråga. Snart släpper det sista dum-konservativa greppen om gamla metoder som i klart ljus visat sig felaktiga. Det var man tvungen att göra med åderlåtningen också på sin tid.

6 kommentarer:

Slottets lilla värld sa...

Tyvärr måste man vara PLUS-medlem för att kunna läsa artikeln... :-(

Anonym sa...

Hej vill bara fråga en sak jag har en stor sockerberoende och har på sistone varit så sugen på frukt och jordgubbar. Äter annars LCHF men har vid ett par gånger ätit fet youghurt banan och jordgubbar jag blir inte sockersugen på det men är rädd för att jag kan bli och att jag går upp i vikt, är överviktig...Jag har inte ätit socker sedan 3/3 2011. Kan detta vara en förklädd sockerabstinent? Är detta ett förklädd röd hund? Tacksam för svar kram

Gunilla Sahlin sa...

SLOTTSFTUN - jag vet, det är ett otyg de håller på med.
ANONYM - det är många av oss som triggar på frukt, som innehåller mer socker än man kan tro. Fruktos är en sockerart. En del av oss triggar också på bär och är försiktiga med det. Samma sak med youghurt, som innehåller laktos som är en annan sockerart. Om du tycker att du börjat äta mer frukt/bär/yoghurt än tidigare och/eller att du börjat bli mer sugen på det så kan det absolut vara sockersug. Röda hund kommer att säga till dig att det inte är någon fara och att du ska fortsätta äta. Är det så, så kan du behöva hålla dig utan för att komma tillbaks till abstinensen. Hejar på dig. Kram G

Anonym sa...

Tack för svaret :) Det kommer så smygande detta sockerberoendet...Ska vara mer aktsam bättre att äta vanlig mat...

monica sa...

jag var på kurs i helgen, 2 dagar och man kunde beställa speciell mat sa min kompis som varit där förut. Så jag beställde lchf och tog med mig massa mat, avokado, nötter mm.
Sen visade det sig att 5 av 15!! åt lchf
Han som lagade maten var läkare och dom åt lchf hemma, helt fantastisk mat var det, fick hoppa över en dessert pga kiwi och mörk choklad, rädd för sug.

Det är verkligen en revolution.

kram monica

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM - ja så är det verkligen. Det är en ständig resa och för min del dyler det upp nya saker hela tiden som jag får ta ställning till. Vanans makt är stor och det kan ju finnas produkter som jag tycker att jag alltid har ätit utan problem, som faktiskt är problem.
MONICA - Häftigt! Det är verkligen spännande att det blir vanligare och vanligare. 25% av Sveriges befolkning äter lågkolhydrat-inspirerat, så då hade ni ännu bättre siffror på kursen =)
kram till er båda.