onsdag 4 maj 2011

Övervikt i medelåldern klar risken för demens, enligt Dagens Nyheter


Igårdagens DN publicerades Anna Bratts artikel om relationen mellan övervikt och demens. Den bygger på forskarna Laura Fratiglioli och Weili Xu:s studie som igår publicerades i medicintidsskriften Neurology. (det kostar att läsa studien). Några kilon för mycket redan i medelåldern ökar risken för demens senare i livet. Att fetma i medelåldern påverkar demensrisken var tidigare känt, nu finns forskning som pekar på att även överviktiga har förhöjd risk. Men det går att påverka genom en sund livsstil. En normalviktig 50-åring, som beräknas leva i ytterligare 40 år, löper 30 procents risk att bli dement under sin livstid. Med normalvikt menas ett kroppsmasseindex (BMI) mellan 20 och 25. Den som är överviktig eller fet har 80 procent högre risk än normalviktiga att drabbas av demens, Alzheimers sjukdom eller vaskulär demens på äldre dagar. Ju högre vikt, desto större risk.
– Om vi inte gör något åt över­vikten i samhället kommer vi att få se ännu fler drabbade i framtiden, säger Laura Fratiglioni.

Artikeln pekar på flera västerländska sjukdomar som orsaker och förklaringar till den ökade demensrisken. Kopplingen till maten vi äter, och hela samhällets uppbyggnad på det naturliga i att äta kolhydrater lyser igenom, i alla fall för mig. Jag funderar över hur många av de som är överviktiga, som faktiskt har beroendesjukdomen. Även om de får information svart på vitt om hur deras odds mot demens kraftigt försämras, kommer det inte att räcka för att sluta droga. Beroendesjukdomen är inte rationell eller förståndig. Den angriper mina primitiva delar och förklarar bestämt för mig att jag kommer att dö om jag inte får min drog. Att ändå kommer att dö, garanterat mycket snabbare om jag faktiskt får min drog, är beroendesjukdomen inte ett dugg intresserad av.
Lösningen stavas behandling, abstinens, tillfrisknande, liv.

10 kommentarer:

Elisabeth sa...

Hej igen Gunilla!
Jag har blivit mer och mer upprörd över att livsmedelsindustrin inte tar sitt ansvar och låter bli att preparera sin mat med SOCKER. När man hittar socker i både räkor och kycklingfilé har det väl ändå gått för långt...varför börjar man inte med att förbjuda sånt?..och andra onödiga tillsatser. Det borde ju inte vara så svårt tycker jag, och skulle hjälpa så många.
Elisabeth
PS. Jag skickade ett mail till Marielle igår. Idag när jag vägde mig hade jag gått ner 1,5 kg! Det hjälpte tydligen att bara ta kontakt med henne ;P :)

Gunilla Sahlin sa...

Jag håller helt med dig. Och jag tror att revolutionen redan startat. Det kommer att komma mer och mer studier och forskning som pekar på samma sak. Snart kan varken industrin, sjukvården, politiken eller media blunda för fakta.
Härligt att du fortsätter att tappa i vikt! Håller tummarna. Kram G

Slottets lilla värld sa...

Jag vill ha mejladressen till den där Marielle!! Tror jag vill skicka ett mejl om dagen till henne... ;-)

Gunilla Sahlin sa...

marielle@valet.se - fire away! Kram G

Heléne sa...

Skrämmande!

Slottets lilla värld sa...

hihihi!!
TACK!
;-)

Bertil LInd sa...

Möjligen har jag fel men… om den här undersökningen utgår från samma viktutveckling som man brukar räkna med så förutsätter man att vikten ska öka med ca 5 kg/10 år. Vilket i sin tur gör att den normalviktige 50-åringen kommer att ha ca 15 kg övervikt när han/hon fyller 80. 15 kg övervikt på en person som är 1,75 ger ett BMI på ca 29.
Riskökningen startar vid gränsen för övervikt, 24,9 och når vid fetma, BMI 40, 80% ökad risk. Om riskökningen är proportionell från BMI 29,4 – BMI 40, löper personen i exemplet ca 20% högre risk att drabbas av demens.
Av alla 50-åringar som blir 90 kommer 30% bli dementa och av dem som har ett BMI på 30 kommer 30% + 0,2x30%=36% att drabbas. Av dem som har BMI på 40 kommer 30% + 0,8x30%=54% att drabbas.
Annika Dahlqvist (http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/%C3%B6vervikt_och_demens) lämnar en trolig förklaring till fenomenet med ökad risk för demens i den här länken.
Till din lösning på problemet skulle jag vilja tillfoga: Lågkolhydratkost.
Och börjar du äta Lågkolhydratkost redan i tidig medelålder är chansen (anti-risk) stor att du inte ens har 30% risk vid 90 ;-)

Gunilla Sahlin sa...

BERTIL - håller med om lågkolhydratkosten, det är i sammanhanget synonymt med abstinens, som jag använder som ord i inlägget. En av studiens upptäckter förstod jag var att risken ökar redan vid övervikt, och inte enbart fetma, som man tidigare känt till. G

Bertil LInd sa...

Resultatet av studien tycker jag stödjer vår teori om att det inte är övervikten/fetman i sig som är boven i dramat utan orsaken till övervikten, dvs överskott på insulin.

Gunilla Sahlin sa...

Du slår huvudet på spiken. =)