måndag 2 maj 2011

Ny vecka


Tillbaka efter en underbar minisemester i Åre. 10-15 grader varmt, strålande sol och nästan ingen vind. Åre är vackert då. =) Det blev skidor en dag, och det gick bra. Jag har stått på utförsskidor typ fem gånger i hela mitt liv, så det är inte snyggt när jag åker, men jag tycker att det är väldigt roligt. Min man är proffsigt duktig däremot, så jag får bra tips och support.

Jag ser fram emot den här veckan, älskar att våren kommit på allvar. Björkarna har slagit ut och tulpanerna blommar. Trosa, idyllen jag bor i, är vackert alla årstider, men våren är speciell. Det är så mycket som ligger framför. Det är fortfarande relativt nytt för mig att avslappnat kunna uppskatta vår och sommar.

Mina första år som abstinent lågkolhydratare kantades av kamp och jag lade massor av energi på att inte tänka på glass, eller godis i vårsolen och sommarvärmen. Jag var i steget "får inte" och mina knogar var vita. Det var som att jag satt på händerna och hade tejpat för munnen för att hindra mig själv från att äta sötsaker. Mer eller mindre varje dag var en plåga och varje kväll somnade jag utmattad av mina ansträgningar att inte tänka på och framför allt inte äta sötsaker. Jag hade med andra ord svårt att ha ett längre perspektiv på tillvaron än här och nu. Idag kan jag på ett helt annat sätt uppskatta här-och-nu-mentalitet, men det beror på att jag nu för tiden kan välja att ha det perspektivet utifrån en trygghet i mitt tillfrisknande. Det är inte längre en negativ konsekvens av att här och nu tar upp allt fokus av ansträngningar att inte droga.

Vägen till frihet går genom tillfrisknande. Tillfrisknandet går genom att använda verktygslådan. Verktygslådan består av gemenskap, kunskap, ärlighet, kapitulation och konsekvens. En dag i taget.

3 kommentarer:

Camilla sa...

Det låter som att du haft det underbart i Åre. Jag känner igen mig i det du skriver om att sitta på knogarna och fokusera på det man inte "får" äta, så var livet för mig innan jag fick min matplan som jag nu äter efter. Nu är det som att det inte finns några alternativ - att jag skulle äta utanför matplanen finns inte på kartan och det är så skönt. Jag vet vad jag ska äta och hur mycket, behöver inte tänka på det och då gick jag automatiskt över till att jag inte vill äta det där andra som får mig att må dåligt och inte längre vara abstinent. Att ha en matplan är underbart och har fått mig att inse att som jag åt innan, LCHF på mitt vis, inte var riktigt rätt mängder för mig.

Min undran är om du skulle kunna skriva lite om hur du tänker när du beställer på restaurang/åker på resa eller äter borta hos folk? Även om jag stortrivs med min matplan ställer den till det i mitt sociala liv. Jag har hittills tackat nej till mycket på grund av att jag inte vet om det finns alternativ för mig att äta på plats. Du verkar så lugn med detta och lever på som vanligt, hur gör du? Berätta gärna mer om det sociala med matplan och vågen.

Hana_Caena sa...

Hur går du vidare när du tagit råkat återfalla?
Det blev pizza igår, med riktig vetemjölsbotten.. (och en mörk chokladmousse efter)
Det gick väl bra, men var inte så gott som jag hade hoppats. Tror nog min röda hund hade hoppats på lite mer SOCKERstinn mat.
Idag har jag tänkt på glass heeela dagen jag haft mer än 3 sekunder att tänka för mig själv. Orkar inte tänka på mat och laschar ut mot min sambo..
Försöker bestämma mig för ; ingen glass, det e bara måndag!.. (alltid nått säger min blåa hund)

Gunilla Sahlin sa...

CAMILLA - tack för dina rader. Inlägg om våg och matplan kommer idag.
HANA_CAENA - you fall 7 times and get up 8. Upp igen bara. Det handlar inte om att analysera VARFÖR jag tog ett återfall, utan HUR jag kan ta mig vidare och HUR jag kan använda min verktygslåda för att fortsätta tillfriskna. Din röda hund blev antagligen mer än nöjd med pizza och chokladmousse, om du innan dess hållit dig till lågkolhydratkost en tid. Kolhydraterna i rätterna ovan är många, många. Men röda hund nöjer sig aldrig och suget kommer antagligen att öka kraftigt kommande dagar (förutsatt att du skär ner på kolhydraterna igen och hamnar tillbaks i ketos). För att möta suget behöver du aktivt använda din verktygslåda. Ring in på telefonmöten, ring en vän som känner till din situation och kan vara ett stöd. Tänk en dag i taget. Låt inte röda hund isolera dig, det är det han främst vill. För då får han större makt över dig och du går lättare med på hans krav på mer. Försök hitta andra saker att fokusera på. Sysselsätt dig. Håller tummarna.
Kram till er båda.