tisdag 3 maj 2011

Matplan och våg i vardagen


Jag har fått en fråga om att berätta mer om hur jag använder min våg och matplan i vardagen.
I det här inlägget har jag samlat tidigare inlägg om matplan och våg.
Läs om mina tankar efter två veckor med matplanen och hur jag gör på restauranger, som jag skrev i början av december förra året, här.
Läs om hur jag laddade inför julen med hjälp av bland annat matplanen här.
Läs om hur matplanen är ett verktyg efter en högtid, när risken för "baksmälla" och återfall för många är högre här.
Läs om mina reflektioner på årets första dag i år här.
Läs om mitt resonemang kring grönsaker i matplanen här.
Läs om hur jag hanterade vågen på Grammisgalan och Operakällaren här och här.
Läs om hur jag planerade vår Indien-resa i januari med tanke på matplanen här.
Läs om hur jag var dåligt förberedd i en bilkö här.
Läs om tankar kring matplan och påskfirande här.
Läs om själva beroendesjukdomens karaktär och matplan som verktyg (i kommentarerna) här.

Det största hindret när jag började använda matplan och våg var att jag tyckte att det var pinsamt. Men ganska snabbt använde jag mig av samma strategi gällande matplan/våg som jag gör kring min beroendesjukdom. Jag är inte min sjukdom. Jag är Gunilla som har en sjukdom. Det innebär att jag inte heller behöver skämmas för vågen, eftersom det inte är mig det är fel på utan sjukdomen. Det gick inte många dagar förrän pinsamheten och skammen var som bortblåst.
Ett annat hinder är att lyssna på röda hund som vill få mig och tro att jag inte behöver vara förberedd. Om jag inte vågar ringa till värden/värdinnan och fråga vad de kommer att bjuda på för att säkerställa att jag kan äta, så är det naturligt att jag kanske inte vågar gå över huvudtaget. Jag tackar nej till sociala sammanhang eftersom det är säkrare att stanna hemma. För min del fungerar inte det. Dels jobbar på ett sådant sätt att sociala tillställningar är vanligt förekommande, dels är jag alldeles för social privat för att sitta hemma och inte umgås med vänner.
Jag kontrollerar alltid maten dit jag ska. Det spelar ingen roll om det är kalas, bröllop, begravning, mingel, after-work eller hemmamys hos grannen. Genom att använda mig av det verktyget blir jag inte isolerad. Om jag inte är isolerad har röda hund inte lika mycket makt över mig. Röda hund vill isolera mig och få mig att tycka synd om mig själv. När jag gör det är steget till drogen mycket kortare än om jag håller verktygen aktiva.

Idag har jag en helt avslappnad inställning till vågen. Mina kollegor och vänner som jag umgås med regelbundet har sett den. en del har frågat vad det är och varför, och jag har förklarat. Det har blivit en icke-fråga för mig och det är väldigt skönt.

7 kommentarer:

Elisabeth sa...

Hej Gunilla! Din matplan fungerar den även för viktnedgång? Hur kan man i så fall ta del av det?
Själv står jag mest stilla...jag började i höstas (sep) med LCHF och har nu gått ner sammanlagt 6 kg(jag har mätt mig också men tyvärr...) Inte mycket...men jag törs inte byta bantningssätt eftersom jag slipper mitt sockersug. Jag förstår inte hur Din Mat verktyget funkar :O annars är det säkert bra. Just nu känner jag ett stort behov att ngn säger "ät så här mycket av det här och det här".
Kram Elisabeth (från i påskas)

Gunilla Sahlin sa...

ELISABETH - tack för dina rader. Grattis till minus sex kilo! Matplanen är personligt utformad för mig. En matplan kan antingen formas för viktminskning, att behålla nuvarande vikt eller för att öka i vikt. Min plan går ut på att behålla befintlig vikt. Jag har fått matplanen från marielle@valet.se som jag verkligen rekommenderar. När du får en matplan får du verkligen någon som säger "ät det här och det här" i exakta mängder. Det är mitt absolut bästa tips för viktnedgång. Matplanen tillsammans med träning kommer få igång din vikt- och omgångsminskning. Håller tummarna! Kramar G

Elisabeth sa...

Tack för svaret! Det låter ju jättebra! Vad tar hon för att utforma en sån här matplan?..och hur går det till? Finns det någon hemsida? Kram Elisabeth

Gunilla Sahlin sa...

ELISABETH - Jag tror inte att det finns någon hemsida. Det bästa är att maila henne och fråga om förutsättningar, så får du svar direkt och kontakt direkt. lycka till! Kram G

Elisabeth sa...

Tack! Då gör jag det :)

Hana_Caena sa...

Tack Elisabeth, du frågade det jag inte vågade.
Ska sätta mig och komponera ett mail och fråga jag också..
Tack Gunilla!

Gunilla Sahlin sa...

Hej båda - gör det och hälsa från mig. Ni tar ett viktigt och ärligt steg framåt i och med matplan. Jag hejar på er! Kram G