tisdag 24 maj 2011

Inpräntade associationer


Idag är det cirkus i stan, Cirkus Wictoria har parkerat på ängen och släppt ut kamelerna och hästarna i provisoriska hagar. Jag tror att många barn och föräldrar kommer att få en trevlig upplevelse ikväll. När jag körde förbi såg jag hur det turnerande sällskapet byggde upp tältet, satte ut läktare, förberedde kassan och matade djuren. Det måste vara väldigt speciellt att vara en del av ett resande cirkussällskap. När jag såg cirkusen tänkte jag direkt på spunnet socker/sockervadd. Jag blev lite förvånad över min egen snabba tanke, den bara fanns där. Min hjärnas muskelminne tycker tydligen att cirkus är samma sak som att aktivera mitt belöningssystem med min drog. Jag fick inte en regelrätt sug-attack, men jag tänkte på spunnet socker på ett sätt som jag inte gjort på länge, flera år. Under lång tid har den tankekopplingen legat vilande, utan att aktiveras. Men i ett nu, på en enda sekund dök den upp som gubben i lådan och gjorde sig påmind. Det är inte själva upplevelsen av cirkusen som jag kommer ihåg som barn, jag har faktiskt svårt att påminna mig om något besök där jag särskilt minns programmet. Däremot har jag kristallklara bilder i minnet där jag går fram till kiosken och får en stor pinne med sockervadd.

Samma sak är det om jag tänker på Liseberg, där jag spenderade många timmar varje sommar som barn och ungdom. Men det är inte åkattraktionerna som jag minns tydligast, utan det är de exakta placeringarna av de sju kioskerna som serverade spunnet socker inne på området. I alla fall var det så då, och jag visste exakt vart de låg.

Jag har tidigare skrivit om brännmärkta platser och det här är lite åt samma håll, men skillnaden är att cirkusen och Liseberg inte primärt var en plats dit jag gick för att knarka socker, åtminstone inte i början. Det var platser för upplevelser och nöje, en trevlig stund tillsammans. Men för min del övergick umgänget snabbt till att på olika sätt söka och hitta nästa fix. Att manipulera resten av sällskapet att vi skulle köpa godis, eller snurra på chokladhjulet, eller att jag bara skulle gå på toa och att vi kunde mötas vid utgången. Så jag för säkerhets skulle ensam kunde passera kiosken ytterligare en gång innan vi åkte hem.

Inga kommentarer: