torsdag 19 maj 2011

Ikväll på Operan - Kultur för en bättre värld


Bill Clinton, nobelpristagaren Nadine Gordimer och Melody Gardot (som slog igenom i Sverige när hon medverkade i Skavlan) deltar i Postkodlotteriets "Kultur för en bättre värld" på Kungliga Operan ikväll. Vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig av kvällen, informationen i förväg har varit begränsad. Jag ser fram emot att uppleva Melody live, och det ska bli intressant att se hur själva arrangemanget är upplagt. Det blir mat på plats, och vi har anmält lågkolhydratkost. Vågen är med och det känns tryggt.

Maj är förövrigt en ytterst hektiskt månad, det verkar de flesta uppleva. När stressen ökar och tempot tilltar finns det en högre risk för mig i mitt dagliga arbete med mitt tillfrisknande. Det är lättare att lyssna på den manipulativa rösten i huvudet som säger att det är ok med undantag, att jag som är så strikt i vanliga fall inte kommer att ta skada av att göra ett mindre avsteg. Det är så klart en stor fet lögn. Planeringen av mina måltider blir viktigare eftersom marginalerna försvinner. Vakna, duscha, äta frukost, åka till jobbet, möten, möten, lunchmöte, möten, möten, åka hem, laga mat/eller vara bortbjuden på kalas/student/examen, åka hem, somna.
Det blir helt nödvändigt för mig att hitta andrum under den här perioden, där jag stannar upp och andas. Tänker igenom läget och tar kontroll. Fyller på med friskfaktorer.

Den här morgonen blir jag peppad av att lyssna på Kungers gamla EP Folkpunk (går att köpa på ITunes, rekommenderas!) - framför allt "Skönare så" och "Fenyletylamin". Det är energi, härliga texter och mycket hjärta. Jag älskade Kungers så länge de fanns på Stockholms livescen.
Önskar oss alla en skön dag, i tillfrisknande och sinnesro.

4 kommentarer:

Johanna sa...

Igår var det lite ovanligt hektiskt och jag kännde ett visst stresspåslag i kroppen. Då var det också första gången jag verkligen KÄNDE att jag ville stoppa något i munnen för att minska stressen. Hittade ett tuggummi i bilen och märkte direkt lindringen av att tugga! (Jag undvikar tuggummi normalt pga sötningsmedeln). Jag hade ätit en stadig kolhydratlåg lunch så jag var proppmätt, men märkte att mina tankar VILLE hitta det där suget. Vilken märklig insikt det var att beroendehjärnan SAKNADE suget. Jag får nog passa mig den närmaste tiden så att jag inte utvecklar beroende av något annat i brist på SUG! Jaghar förressten kommit ingång och börjat meditera en gång om dagen. Känns jättebra! Mitt nya motto är att UTÖVA och inte bara läsa och tänka att jag ska.. snart.. :))

Gunilla Sahlin sa...

JOHANNA - tack för dina rader, intressant! Som du säger, utloppen tenderar skifta när vi är aktiva. Bra att du är på alerten. Härligt att du hittat meditation/reflektion, verkligen. Kram G

Elisabeth sa...

Hej Gunilla! Vad härligt att få njuta av Melody Gardot live! Hoppas du fick en vacker stund :) Kram Elisabeth

Gunilla Sahlin sa...

ELISABETH - det var fantastiskt! Hon är helt underbar. Kram G