onsdag 25 maj 2011

Ett holistiskt tänkande

Att se på mig själv och andra holistiskt, eller som en helhet, har hjälpt mig att hitta fram på tillfrisknandets och abstinensens väg. Jag kan fokusera på olika delar av mig själv, både fysiska och mentala, men ganska snart inser jag att allt hänger ihop. Det finns orsaker till att jag mår som jag gör och att jag känner som jag känner.

När jag ska fortsätta besegra min beroendesjukdom hjälper det mig att skapa och använda verktyg som fokuserar på olika delar av mig själv. De är friskfaktorer på samma gång som de är verktyg. Träning, kost, reflektion, avkoppling/meditation, att odla en hobby, läsa böcker, lyssna på bra musik. De berör mig i olika delar och på olika sätt men påverkar alla till slut hela mig eftersom allt hänger ihop.

Jag tror att det är en tidsfråga till vårt samhälle ännu mer får ett holistiskt tänkande. Att det börjar redan på dagis, i skolan, i vården och på arbetsplatsen. Saker och ting hänger ihop och vi behöver lära oss att hantera orsaken, inte bara symptomen.

Inga kommentarer: