torsdag 5 maj 2011

En anteckning från i somras

Jag vill dela med mig av en anteckning som jag skrev efter intensivkursen för sockerberoende och anhöriga hos Bitten Jonsson i somras. Den beskriver hur jag gick från en fas till en annan, och det steget har varit helt avgörande för mig. För mig och min man (som var med som anhörig) var kursen värd varenda krona. Det var en investering för liv, en insats för att motverka död.


"Vi har kört bil hela dagen och har kommit fram på eftermiddagen. Hälsade på de andra som vi skulle umgås med den här långhelgen av intensivkurs. Jag skäms nästan när jag tänker på att jag trott att jag skulle vara den enda ”normalviktiga” personen i gruppen. Men ingen av de åtta som är där som beroendepersoner är överviktiga. Några är riktigt, riktigt smala. Ännu en fördom som raderas ut ur min hjärna. Sockerberoende är inte samma sak som övervikt. När vi ska gå och lägga oss på kvällen säger jag till min man att jag kan åka hem imorgon bitti redan, och det ändå skulle vara värt resan. Den här kvällen tillsammans med andra som är som jag är, är värt så mycket för mig. Jag är inte ensam. Jag kan berätta om mina tankar och förhållningssätt till sötsaker utan att de rynkar på näsan, de nickar istället igenkännande. Det är oerhört stort och en sten har fallit från axlarna. Att vi får välunderbyggd och genomtänkt undervisning om beroende utifrån hjärnans biokemi är så värdefullt för mig och en av anledningarna till varför jag är här. Jag vill ha och behöver mer konkret kunskap om vad som händer i mig när det kommer till mitt beroende. Materialet och föreläsningarna vi får är livsviktiga. Jag värderar den här långhelgen som oersättlig. Jag kan ana en dörr i min feta betongvägg. Sakta, sakta kommer konturerna av dörren och handtaget. Jag är inte beredd att försöka öppna dörren än, men vetskapen om att den finns där ger hopp.

Efter fyra dagar tillsammans öppnar jag dörren och jag kliver igenom väggen. Verktyget? - Gemenskap. Att på allvar förstå att jag inte är ensam, och på allvar greppa att vägen till tillfrisknande och abstinens från beroendesjukdomen finns i att dela erfarenheter med andra är på samma gång självklart men också väldigt nytt. Jag har ju i så många år trott att jag är ensam. Att det inte finns någon som förstår. Helt plötsligt öppnas dörren till en stor skara kvinnor och män som har erfarenheter av att tillfriskna från beroendesjukdomen. Jag ställer mig till den skaran. Nykomling. Det finns mycket erfarenheter och kunskap att få ta del av. Jag känner mig trygg där.

Allt annat faller på plats. Jag inser att jag gjort ett bra förarbete under mina fem år i Vita Knogars Nykterhet, när varje dag var en kamp, och ett tvång. Jag avgiftade mig och lade grunden för sunda matvanor. Det har jag stor nytta av nu, men det räckte ju inte hela vägen fram. Jag var ju så nära att ge upp. I takt med att jag börjar arbeta med min insida, mina mjuka delar, kopplas kosten och träningen ihop i verktyg som kompletterar varandra. Som behöver varandra."

4 kommentarer:

Hana_Caena sa...

Sedan första stund jag hittade din blogg, har jag nog aldrig stängt ner sidan. Den öppnas jämt när jag öppnar webbläsaren och det är jag tacksam för.
Ett fall, ett nytt steg uppåt!

Du har fått en award av mig.
Snart helg...
Pizzan gav bakslag senare än jag trodde (ons)

Gunilla Sahlin sa...

HANA_CAENA - tack för dina rader, de värmer! Tack för awarden =) Kram G

monica sa...

Vad härligt det låter, det där att på allvar förstå. Jag skulle så gärna vilja åka upp till Bitten. Ska till doktorn om ett par veckor och prata om min övervikt och hoppas att få hjälp med pengar så jag kan åka.Nu har jag hållt mig till lchf sen 28 mars och det går bra , mycket tack vare din blogg, läser åxå det första jag gör varje morgon. Tack Tack. Ska föresten på Bitten, föreläsning, hon kommer till göteborg 23 maj. Ha det bra monica

Gunilla Sahlin sa...

MONICA - tack för dina rader. Håller tummarna för att doktorn supportar. Bra kämpat med lågkolhydratkost! Övertygad om att föreläsningen den 23 maj kommer att ge dig inspiration och tankeställare. Kram G