söndag 10 april 2011

Påsken närmar sig


Vet inte om det är jag som inte lagt märke till det tidigare, eller om det är först nu som det börjar synas men på vårt ICA har påsken gjort stort intåg. Fjädrar, gigantiska ägg, pallvis med godis, gula och lila ljus, påskris och påskliljor. Överallt. Vi konsumerar visst mer godis per person under påsk än under jul så det är en speciell högtid som är på gång. För min del försöker jag förlänga mina skygglappar under den här tiden på året. Jag väljer att titta bort när jag gjort första visuella registreringen av godisskyltning och marsipanhönor. Jag går inte in bland godishyllorna för att gena bort till städartiklarna. För varje högtid som går tycker jag att det går lättare och lättare, och även om det är en långsam process är jag glad över att det i alla fall går åt rätt håll.
Eftersom jag inte äter mörk choklad går det inte att ersätta det vita sockrade påskgodiset med lågkolhydratchoklad-alternativ. Jag är överhuvudtaget inte inne på att försöka hitta substitut som jag kan äta som ska vara så nära ursprungsgodiset som möjligt. Det blir märkligt på något sätt för mig. Det finns annat som jag kan göra som desserter, exempelvis den helt sockerfria vaniljpanacottan med bär. Jag kommer att titta lite extra i receptböckerna och på nätet för att hitta nya spännande varianter som fungerar för mig, till den här påsken, och tar tacksamt emot tips som inte innehåller varken choklad eller frukt. =)

Jag kommer under påskhelgen att ha blogg-jour precis som jag hade på både julafton och nyårsafton, så det är bara att hänga här om du behöver ha extra support, eller bara få tips och idéer på att klara helgdagarna. Ensam är inte stark, gemenskapen är ett av våra viktigaste verktyg som beroendesjuka. Det kan vara bra att redan nu planera in att ringa in på något av alla tolvstegs-telefonmöten som finns tillgängliga.
Önskar dig och mig en fridfull avslutning på helgen.

5 kommentarer:

Johanna sa...

Vad fint av dig att ha bloggjour under högtiderna :) Det blir min första godisfria påsk. Ever. Spännande. Men jag längtar faktiskt mest efter ägghalvor och grillad kyckling! Och att få ge äldsta dottern ett stort påskägg med utrustning för att måla äggen och pynta påskris.

Anonym sa...

Hej! Vad fantastiskt glad jag är att jag har hittat till din blogg.

Jag köpte Bitten Jonssons bok i somras och grät floder då jag insåg att jag tillhör beroendetyp nr.3 och jag har sedan dess försökt att bli sockerfri. Skönt samtidigt att inse vad det är för fel på mig men också ett helvete att bli fri fårn missbruket..

Högtider som jul, o sociala tillställningar får mig oftast på fall. Nu försöker jag på nytt, men det är svårt och en påsk väntar då jag ska försöka va stark och stå emot frestelser när jag åker hem.

Jag skulle VERKLIGEN vilja ha 12-stegsprogrammet som verktyg och skulle vilja fråga dig om man kan *beställa* det eller så, om det finns i bokform? Jag bor i danmark och jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig.

Försökt bli frisk själv, men det varar bara ett tag. Så tröttsamt. Ditt inlägg om dimhjärna stämmer så in på mig... Usch känns hopplöst, ingen närstående som vet hur illa det är heller eftersom jag bor långt hemifrån och jag har inga planer på o berätta det heller då jag vet att de inte skulle förstå.

Men oj vad långt det här blev, som sagt kan du tipsa om hur jag kan få tillgång till 12stegsprogrammet får du gärna svara på inlägg =)

Stor kram och tack för du vågat starta denna blogg!

Gunilla Sahlin sa...

JOHANNA - det är minst lika bra för min egen del som vad jag förhoppningsvis kan hjälpa någon annan med. Håller tummarna för din första godisfria påsk - det kommer att gå bra. En dag i taget, en timme i taget. Bra med ägg-fokus!
ANONYM - det går att beställa litteratur genom Anonyma Alkoholister och Anonyma Överätare (OA). Det finns garanterat tolvstegsgrupper att ansluta sig till även i Danmark. Du kan kontakta ex svenska OA (www.oasverige.org) och be om kontaktuppgifter till Danmark. Tack för pepp och lycka till! Kram till er båda.

caena sa...

Skönt att säga att jag nästan glömmer bort att det är högtider. men det betyder inte att jag tycker det är lätt.försöker låta bli att gå i affärerna speciellt mycket för att inte riskera fall. Är glad att min sambo inte är så mycket för högtider heller. Men ska hålla mig vaksam under tiden och skriva en rad ifall det känns tröstlöst.
Tack för en super blogg!

Gunilla Sahlin sa...

CAENA - tack för din kommentar. Låter som en skön inställning! Det är ju egentligen vanliga dagar som någon tyckt ska vara lite ovanliga. Tack för pepp, och alla kommentarer!