söndag 17 april 2011

Socker på New York Times Magazines omslag


Förbereder dagens blogginlägg på planet från Wien till Stockholm.
Jag har varit i Österrike i 22 timmar på en rek-resa och tittat på ett evenemang för att få inspiration till ett projekt jag gör i Sverige i augusti nästa år. Det har varit väldigt trevligt, även om jag inte hunnit se något alls av Wien förutom flygplatsen, hotellet och arenan som evenemanget genomfördes i. Våren har kommit till Österrike, körsbärsträden är vackert utslagna. Jag ser fram emot att uppleva Kungsträdgårdens blomning snart.

Vi lämnade hotellet redan 04:50 imorse och jag bad receptionisten om gårdagens tidning på engelska. Det blev International Herald Tribunes helgtidning som är den globala editionen av New York Times. På framsidan läser jag rubriken ”Like tobacco and alkohol, is sugar another killer?” Artikeln är ett utdrag från en längre artikel i New York Times Magazine som på omslaget har en bild på en sockerbit och texten ”Sweet and Vicious” (läs här). Det är Gary Taubes som skrivit artikeln och han är författare till ”Why we get fat”. Artikeln är OERHÖRT intressant och beskriver dagens skeenden, forskningsresultat och teorier kring socker och dess påverkan. Den primära källan är Dr Robert Lustig, som 2008 publicerade en youtube-föreläsning med ämnet: ”Sugar – The Bitter Truth”. Sedan dess har över 800 000 personer tittat på videon. Dr Lustig kallar socker ”the most demonized additive known to man” = Den mest demoniserade tillsatsen känd för mänsligheten. Han kallar socker ”toxic” = giftigt. Sambandskedjan som beskrivs i artikeln är; högt sockerintag – leder till hög fettinlagring i levern – leder till metabolt syndrom/insulinresistens – leder till för hög halter farligt LDL-kolesterol – leder till hjärt/kärlsjukdomar, diabetes Typ 2 och cancer. Artikelns koppling mellan insulinresistens och cancer är lika enkel som den är chockande. Läs den.
PS. Gary Taubes svarar på läsarnas frågor och kommentarer i sockerdebatten här. PS2 . Det gick bra med maten i Österrike. Fräsch sallad till lunch och ungsbakad lax till middag. Life is good.

3 kommentarer:

Johanna sa...

Vad härligt att debatten kommer fram mer och mer i ljuset! Det kan inte dröja länge innan sambanden mellan socker och välfärdssjukdomarna blir vedertagna.. hoppas jag! Men det är ju rätt starka krafter som kommer att motarbeta det kan jag tänka!

Nelliesmamma sa...

Tack för din underbara blogg (igen) jag har klippt lite till min blogg samt länkat nu igen. Det här måste spridas!!

Gunilla Sahlin sa...

JOHANNA - jag tror som du. Det är bara en tidsfråga. Det bubblar såpass mycket nu att det inte går att kväva längre.
NELLIESMAMMA - sprid på, håller med om att det måste spridas =)
Kramar till er båda