fredag 15 april 2011

Modigt Katta


Igår kväll visade TV4+ "Du är vad du äter". Jag brukar inte följa det programmet men fick på förhand veta att beroendesjukdomen skulle komma på tal så jag blev nyfiken.
21-åriga Katta (som bloggar, klicka här) vägde 170 kg när Anna Skipper klev in i bilden. Resultatet av programmet blev förutom -10 kg -15 cm (tror jag) runt midjan en kontakt med andra beroendepersoner. I programmet fick vi se när Katta träffade en stödgrupp som hon i förväg inte alls var särskilt intresserad av att träffa, men som hon efteråt beskrev som något av det bästa hon varit med om. "I 21 år är det ingen som förstått mig. Äntligen". Äntligen fanns det andra som var som hon och som hon kunde prata med. Gemenskap är ett av mina värdefullaste verktyg i hanteringen av beroendesjukdomen.

Jag gillar att TV4+ vågar ta upp frågan på det ganska rättframma sätt som gjordes igår. Det blir mer och mer legitimt att prata om beroende kopplat till mat och kolhydrater. Det är verkligen steg i rätt riktning. Jag blev positivt överraskad över Anna Skippers instållning, tips och råd till Katta. Jag har inte följt programmet frekvent, men ändå sett några under årens gång. Jag upplever det som att Anna gått ifrån frukt-shake-läget något och pratar om fett på ett mer positivt sätt än tidigare. Det är bra.

Modigt Katta, att ställa upp i programmet och vara så ärlig. You go girl.

Följ min blogg med bloglovin

Inga kommentarer: