fredag 8 april 2011

Matrevolutionen - en alldeles nödvändig bok


Det har tagit drygt en månad, nu är genomläsningen av Andreas Eenfeldt bok Matrevolutionen klar. Jag hade en seriös tanke på att låsa in mig någonstans och sträckläsa när jag fick boken i brevlådan, men arbetssituationen har inte tillåtit det. Det var bra, för nu har jag läst, funderat, reflekterat, pratat med andra som läst och som inte läst, och fortsatt läsa.
Jag har läst på Trosabussen, i Stockholms tunnelbana, i SJ Loungen på centralen, på caféer och restauranger.
Jag är imponerad av Andreas väl avvägda mix av ett förståeligt språk, och genomgående tydliga referenser till fakta, forskning, studier och observationer. Jag är som person tveksam, fram till någon överbevisar mig, när det kommer till frågor kring mat, kost, hälsa och beroende. När jag läst Matrevolutionen har jag flera gånger hamnat i tankemönstret :
1. - va?
2. - kan det verkligen vara sant?
3. - ok, enligt studie x etc så är det uppenbarligen på det här sättet.
4. - men då är ju västvärldens förhållningssätt sjukare än jag trodde.
5. - jag har fått ny information jag inte kan ignorera.
6. - jag behöver tänka igenom vad det här betyder för mig och mina nära.
Detta trots att jag levt på lågkolhydratkost i sex år och läst en hel del litteratur, hängt på relaterade forum på nätet, läst bloggar etc. Jag trodde ärligt talat inte att jag av Matrevolutionen skulle få mer än en samlad bild av sådant som jag redan visste. Men jag har fått en djupare förståelse för samband och skeenden gällande mat, hälsa och sjukdomar.

Jag gillar Andreas sätt att använda fotnötter till mer än referenshänvisning. Det har varit roligt, tragikomiskt och skrämmande att läsa den kuriosa som funnits där. Särskilt i kapitlet om Kolesterol där jag blir informerad om att några forskare på allvar föreslagit McStatin på McDonalds-restauranger för att förebygga högt kolesterol efter en "måltid" hos "restaurangen". Det är en av alla markörer på hur långt det gått och hur sjukt det är.

Boken borde ingå som obligatorisk kurslitteratur i grundskolan, så snart barnen lärt sig läsa på den nivå att de kan ta till sig boken. Deras framtid kan avgöras på att de tidigt får tillgång till informationen. Vidare borde boken vara obligatorisk på dietist-, kostrådgivare-, sjuksköterske-, och läkarutbildningar. Den samlade informationen och värderingen av alla denna forskning borde kunna fungera som en handbok, ett uppslagsverk med snabb och lättförstådd information att delge patienter. Det borde ingå i sökkriterierna att ha läst boken för anställningar på Livsmedelsverket, Socialstyrelsen och andra relaterade myndigheter. Jag vet att det idag är utopiskt, men all verklighet börjar med en dröm.

Det enda jag saknar är kopplingen till beroendesjukdomen. Boken hade varit komplett om den vinkeln åtminstone berörts och beskrivits som en av alla sidor av myntet. På samma sätt som forskning pekar på samband mellan metabola syndromet och västerländska sjukan i alla dess former, pekar forskning på att så många som var tredje person har markörer för beroendesjukdom. Sambandet med den förändrade kosthållningen över tid och den pandemi-liknande utbredningen av beroendesjukdomen kan inte ignoreras.

Jag har också svalt det röda pillret. Jämförelserna med Matrix-triologin och den masspsykos som västvärlden framförallt men även stora delar av övriga världen idag upplever gällande fettskräck, västerländska sjukan, vilseledande kostråd går att rada upp på en lång rad. Revolutionen har flera ansikten och ett tydligt gemensamt mål. Varje aspekt av revolutionen behöver sina härförare. Jag hoppas att Matrevolutionen får bli en viktig grundsten av flera i den gemensamma kampen framåt. Att den fina försäljningen bara är en början och att den fortsätter att spridas över vårt land och inom en snar framtid översätts till språk.

Har du ännu inte läst? Köp och läs.

12 kommentarer:

Slottets lilla värld sa...

En bok som ALLA borde läsa, och ha hemma i bokhyllan att ta fram vid behov! Kanonbra bok!

Anonym sa...

McStatin? Vad betyder det?

Mvh

Gunilla Sahlin sa...

SLOTTETS LILLA - instämmer helt.
ANONYM - statiner är ett läkemedel som sänker koleterolet. Forskare tyckte att McDonalds skulle sälja /dela ut läkemedlet i samband med sin matförsäljning eftersom deras mat kraftigt riskerar öka kolesterolvärderna hos de som äter hos dem. Namnet på läkemedlet i Sverige kan exempelvis vara Simvastatin. På McDonalds skulle det kunna heta McStatin.

Bertil LInd sa...

En mycket bra recension Gunilla, du fick nog med allt!
Jag kände ungefär som du inför läsningen av Matrevolutionen, att jag skulle få en sammanfattning av vad jag redan läst och erfarit om problemen med missinformation kring kostråden. Men den ger så mycket mer och är verkligen skriven så att vem som helst kan förstå.

Jo's Health Corner sa...

Tack for din recension! Jag undrar om den här boken finns köpa i USA. Jag bor i Texas och vi kör med Paleo. Den här boken ska jag rekommendera till mina föräldrar eftersom jag försöker att få dem intresserade av low carb..

Anonym sa...

Jag lånade boken på biblioteket och sträckläste den! Sen kunde jag inte låta bli att köpa den ändå! Bra att ha och titta i då och då och även låna ut till andra. Efter läsningen blir det så himla tydligt, varför äta spannmål, stärkelse, socker när det räcker med det som Andreas kallar det "Riktig mat" alltså kött, fisk, fett och grönsaker.

Gunilla Sahlin sa...

BERTIL - tack! Ja, det verkar vara många av oss lowcarb:are som upplever det så.
JO'S HEALTH CORNER - vet inte tillgängligheten i US, men har du någon i Sverige som kan köpa den och skicka postvägen?
ANONYM - jag visste inte att den redan finns på biblioteken, härligt!

JOHN sa...

Än så länge har jag omvänt fyra personer och dessutom tvingat tre av dem att läsa Matrevolutionen. Nu har jag börjat köpa på mig ett lager med böcker som jag skall ge bort till nära och kära.

Tack för en riktigt bra recension som jag känner igen mig själv i.

Affe i Skåne sa...

JO'S HEALTH CORNER: Boken finns inte på engelska än. Däremot finns bloggen: http://www.dietdoctor.com/
och Facebook: http://www.facebook.com/TheDietDoctor
Andreas är i Baltimore i helgen på de amerikanska överviktsläkarnas konferens.

Gunilla Sahlin sa...

JOHN - attraction, not promotion, tänker jag på när jag läser din kommentar. Dina nära kommer att bli attraherade av ditt lågkolhydratliv och det kommer att öppna deras ögon för Matrevolutionen och livsstilen.
AFFE I SKÅNE - bra tips!

Annelie_LivsGlad sa...

Mycket bra recention! Säger det som jag skulle ha kunnat skriva, dels att jag inte heller trodde att jag skulle lära mig mer men också att alla fotnötter och fakta var så tydliga och bra.

Saknade väl också bara kopplingen till beroende. Tack!

Mia sa...

Jo- boken finns att låna som e-bok på bibblan och den finns nu också som ljudbok.