måndag 11 april 2011

Kokosfett - ett mäktigt vapen

Jag smakade på kokosfett för första gången i somras på intensivkursen för sockerberoende personer hos Bitten Jonsson i Näsviken. Jag hade faktiskt aldrig tidigare hört talas om det, men förstod snabbt att detta är ett grundläggande vapen för mig i min hanering av beroendesjukdomen. Kokosfettet har mängder med positiva egenskaper och fungerar som rent bränsle för kroppen. Kroppen gör av med det på en gång och lagrar det inte bland annat på grund av dess korta fettsyror. Du kan läsa mer om kokosfett här. Jag har sedan i somras sett till att alltid ha ett lager hemma, och det fungerar naturligtvis kanon som fettkälla. Det finns både med kokossmak och med neutral smak till exempelvis matlagning om man vill variera smör/olja med något annat. Det går att ha i teet eller kaffet eller som det är i hett vatten. Det är en makalös craving-stopper. Du kan köpa kokosfett här.

5 kommentarer:

Johanna sa...

Tack för tipset! Det har jag inte provat än :) Ska genast inhandlas!

Slottets lilla värld sa...

Kan inte påstå att JAG känner att kokosen stoppar suget!
Har jag råkat ut för suget (Sockermonstret) så finns INGET som hjälper... det är bara att vara stark och stålsätta sig några dagar en vecka, och se till att INTE äta det minsta lilla av något som triggar! Dvs hålla sig till kött, fisk, ägg och smör. Möjligen EN kopp kaffe med grädde/dag... Övriga koppar svart. Helt enkelt vänta ut honom! Han blir mindre för var dag, men kokosen hjälper inte, den ger en MÄTTNAD i magen, ja, men är ingen craving-stopper!

Gunilla Sahlin sa...

SLOTTSFRUN - tack för ditt inlägg. Där ser man hur olika det är för oss alla. För mig stoppar det cravings på ett effektivt sätt. Tack för att du delade med dig så bilden av kokosfett blir mer nyanserad. Var och en får pröva själv helt enkelt, som vanligt. Härligt att sockermonstret blir mindre och mindre, hejar på dig. Kram

Nelliesmamma sa...

Slottet!

Jag känner igen din känsla. Min ständiga kamp mot suget försvann när jag slutade med kött från affären. Prova gräsbetat kött om du inte redan gjort det :D För min del är det "www.bonnakött.se

Hur det hänger ihop? Ingen aning men det var en så TYDLIG gräns när jag bytte ut köttet från affären till rent kött från gräsbetande djur.

Gunilla Sahlin sa...

NELLIESMAMMA - tack för tipset!