lördag 2 april 2011

Friskfaktorer


I helgen ska jag njuta av att vara ledig, ta det lugnt, fylla på batterierna, strosa i naturen och äta god mat. De senaste veckorna har varit minst sagt intensiva eftersom jag dels fått in ett nytt spännande uppdrag samtidigt som de pågående uppdragen har full aktivitet.
Det är väldigt viktigt för mig att tillföra friskfaktorer i mitt liv. Det är en viktig del av att tillfriskna från beroendesjukdomen. Att göra det innebär så mycket mer än vad och hur jag äter. Maten är viktig, men det är inte allt.
Vad är en friskfaktor? Det kan variera lite från person till person. Men gemensamt för alla är att tillföra avkoppling, fylla på batterierna, vara balsam för själen, vara utvecklande, etc.
För mig är det en långpromenad i naturen, en löprunda, en tur i skogen för att plocka svamp på hösten, en god bok, en båttur på sommaren, en kopp te med en kär vän, en romantisk middag med maken, etc.
Att våga och orka koppla av och njuta av livet. Friskfaktorerna är viktiga för att komma vidare i hanteringen av min beroendesjukdom. De tar bort fokus från sug, ångest, skam, skuld, stress, oro och ger istället ro och känslor av harmoni, till slut.
Min största hobby är att fotografera, det är också en tydlig friskfaktor för mig.
Önskar oss alla en underbar helg full av sinnesro.

3 kommentarer:

Nelliesmamma sa...

Hm...pratade faktiskt om just det här idag.

Ibland kan ett stenhårt fyspass vara vila, andra dagar en timma i badet med en bok, den tredje dagen att softa i soffan och slötitta på TV.

Jag håller med helt och hållet, det viktigaste är inte VAD man gör för att vila/återhämta sig, utan att man GÖR det som man känner är rätt för stunden.

Jag har förresten en ide om varför mitt sockersug helt plötsligt försvunnit... ett hugg i luften kanske.... Men jag har börjat äta enbart BONNAKÖTT (www.bonnakott.se) alltså kött helt utan tillsatser!

Min inre "pigghet" har blivit starkare än tidigare och jag är ÄNNU mindre hungrig - haha, om nu det var möjligt! Portionerna mindre och GODARE! Jo, jag kommer inte köpa en köttbit i affären i fortsättningen. Nu sist köpte jag kött som jag ska försöka göra egen rostbiff på. Ska bli spännande för ingen verkar veta hur man gör....

Johanna sa...

Åh vad jag håller med! För ett och et halvt år sen sjukskrevs jag för utmattningsdepression som utlöstes av när vi förlorade våra tvillingar i v 14. Jag fick fantastisk guidning av HR på vårt företag och hjälp att hitta tillbaka till det "lilla pirret i hjärtat", något som varit borta för mig i många år.. Hon kallade det "höger-aktiviteter", saker man tycker om och utför med höger hjörnhalva för att balansera den vidbrända vänstra halvan. Nu har jag förstått att dessa högeraktiviteter utlöser betaendorfiner, vilket jag som beroendeperson har naturligt låg nivå av. Mina läkande högeraktiviteter består av:

Träning 3 ggr/v - Gym, crosstrainer, långpromenader, gympapass
Högeraktivitet med dottern 2 ggr/v - gympa, pärlplattor, måla, trä pärlhalsband, leka
Egen högeranktivitet 1 ggr/v - scrapbooking, trädgårdsarbete, baka, trä pärlhalsband, sy dockor, rensa i röran med Feng Shui, läsa
Torsdagsstädning - en akilleshäl hos mig, lat men men mår bra av att ha rent.

Efter att ha insett mitt sockerberoende har jag lagt till friskfaktorerna till listan:
-Undvika socker och vitt mjöl-
-Reflektionsstund 1 ggr/v.
-Tacksamhetsstund 1ggr/dag.

Gunilla Sahlin sa...

NELLIES MAMMA - tack för tipset om bonnakött!Jag tror att det enbart är en tidsfråga innan det blir än mer uppenbart och allmänt känt hur illa det är ställt med kött och många andra varor i butikerna. Vi gör allt vi kan för att äta ekologiskt, men jag ska kolla in bonnakött ordentligt. Så glad över din utveckling den senaste tiden, gläds verkligen med dig!
JOHANNA - tack för att du delar med dig. Jag blir verkligen berörd av det du skriver, och sörjer att ni förlorat tvillingarna. Det låter som att du hade helt rätt HR-avdelning och jag kan bara försöka föreställa mig hur viktigt det är med rätt support efter en sådan händelse.
Jag blir inspirerad över hur uppstyrd du är gällande friskfaktorer! För min del är det lite mer oplanerat, jag vet att det är bra, och tar tid för det så ofta jag kan. Visst, jag har veckovisa träningsrutiner men thats about it. Tack för inspiration!
Kram till er båda. /G