fredag 29 april 2011

Emma Igelström berättar om sin beroendepersonlighet i Göteborgs-Posten


Den uppmärksammas mer eller mindre dagligen nu, beroendesjukdomen. I gårdagens Göteborgs-Posten berättar före detta simstjärnan Emma Igelström hur alkohol fick henne att förskingra 41 000 kr i höstas. Hon säger "jag har en beroendepersonlighet och det tar sig uttryck i träning, bantning, jobb eller vad som helst." Hon led av ätstörningar vilket rubbade hennes karriär som simmare. Hon säger också om beroendepersonligheten "Det är ingenting jag skäms över längre, jag är snarare stolt över att jag vågat ta tag i mina problem och får den hjälp jag behöver. Får du veta att du exempelvis drabbats av cancer eller diabetes är det inte förknippat med skam, det ska inte heller den här sjukdomen vara. Jag berättar och hoppas att det kan hjälpa andra."

Modigt av Emma att gå ut i Göteborgs-Posten och berätta. Markörer för beroendesjukdomen finns hos en tredjedel av landets befolkning, vilket gör att många, kända som okända kämpar eller har kämpat med sjukdomen varje dag. Flera av oss är numera i tillfrisknande och har lärt oss att leva med sjukdomen. Genom att kända profiler vågar berätta, ger det större acceptans och utrymme att orka ta tag i sin egen situation. Jag är inte ensam. Det finns fler som är som jag och som jag kan få stöd av. Det har varit och är ett av de absolut viktigaste verktygen för mig.

PS. Igår spräckte bloggen 40 000-vallen. Tack alla som är här och tittar in ibland eller varje dag. Ni är en del av mitt fortsatta tillfrisknande och jag är glad över att jag kan få vara en del av det för dig som behöver det.

4 kommentarer:

Josef Boberg sa...

Lycka till ! - önskar Josef

Mitt ca 69-årade grava socker-beroende försvann helt automatiskt - när jag gick över till LCHF-kost för ca 15 månader sedan.

Slottets lilla värld sa...

Jag kämpar på med mitt! Det är som sagt kanon att fler och fler "kommer ur garderoben" och erkänner sitt sockerberoende, eller beroende överhuvudtaget, så fler kan känna igen sig och inse sitt eget beroende, komma till insikt, och börja jobba med att komma tillrätta med det! Hitta vad som triggar och hålla sig borta från det! Som vanligt länkar jag ditt inlägg till facebook!
kram

Nelliesmamma sa...

Jag upplever att folk FATTAR vad det är jag håller på med egentligen. För två år sen när jag började med LCHF höjdes det på ögonbrynen och INGEN ville ens försöka förstå vad det var jag höll på med!

Idag fattar nästan alla, jag behöver bara säga LCHF så är diskussionen över på nåt vis.

Jag har två SJUKT roliga historier från verkligheten på min blogg. Håll till godo.

Ibland när livet känns tungt kan man gräva ner sig, tänka jobbiga tankar, köpa godis, ELLER tänka glada tankar. Det här är två historier som gör mig GLAD!!

Gunilla Sahlin sa...

JOSEF - tack för ditt inlägg! Härligt att höra att lågkolhydratkosten hjälpt dig så.
SLOTTSFRUN - tack, håller med.
NELLIESMAMMA - visst är det spännande att följa utvecklingen! Jag ska in och läsa historierna. Glada tankar behövs. Kramar till er alla tre.