måndag 18 april 2011

DN fokuserar på påskgodis


I gårdagens DN Söndag intervjuades fyra personer med olika bakgrunder om påsk och godis. Jag hittar inte artikeln på nätet, men har mailat och frågat. När/om jag får en länk kommer jag att lägga upp den.
  • Artikeln blandar personliga berättelser om sockerorgier med hårdfakta. En har diabetes och använder godis för att tröstäta. En annan belönar sig med godis efter träning, en tredje tror sig ha "grym metabolism" eftersom han kan äta mängder med godis varje dag utan att gå upp i vikt, den fjärde kallar sig chokladberoende (ljus) och har samtidigt belagt barnen med godisförbud och belöningar om de klarar det. Ingen av de fyra hävdar att de någonsin haft dåligt samvete för sitt godisätande. Det tror jag är tveksamt.
  • Artikeln berättar att svenskarna äter mest godis i hela världen. 1980 var vår konsumtion 9,8 kg i snitt per person och år, 2009 har siffran ökat dramatiskt till nära 15,1 kg.
  • Godisförsäljningen ökar med 30 % under påsken.
  • Försäljningen av påskgodis står för en femtedel av den totala godisförsäljningen.
  • Det säljs 48 000 ton lösgodis i Sverige varje år.
  • Karamellkungen är marknadsledande och finns i över 3000 butiker. De omsätter 1,3 miljarder kronor.
  • För att godis ska få rätt konstistens, färg och smak behövs färgämnen, härdade fetter och gelatin som är gjort av slakteriavfall eller svinsvål som det kallas när det rensats, kokats och blekts.
  • Intressant nog står det i artikeln att socker är beroendeframkallande. Det bevisade professor Bart Hoebels vid Princetown University för ett par år sedan. Sockret triggar samma belöningssystem i hjärnan som heroin och kokain.
Ovanstående fakta påminner mig om att något kemiskt ihopsatt som ska locka min beroendehjärna till full aktivitet är helt ointressant för mig. Jag behöver inte äta nermalda kosenor. Jag behöver inte trigga mitt belöningssystem. Den här påsken kommer jag att äta gott och umgås med underbara vänner. Utan att falla tillbaka i aktivt beroende. Det är liv för mig.

PS. Påminner om att jag kommer att ha blogg-jouren öppen under påskhelgen. Om du behöver ett vattenhål finns möjlighet till sällskap här.

6 kommentarer:

Johanna sa...

Suveränt, mer publicitet. Och dessutom om socker som beroendeframkallande substans!

Den här artickln ger jag dock inte mycket för: http://halsa.msn.se/6829. Den som skrivit den har verkligen inte koll på hur socker fungerar för en sockerberoende utan målar upp en fantasibild. Som tyvärr många tror på och känner sig misslyckade när det inte funkar!

Hana_Caena sa...

För mig började påskplågan redan idag Gunilla..
En kollega som hade en stor stor! påse med godis på jobbet de sista två timmarna...
Hon bjöd och sa att det var ok, bara att ta! Nästan trugade, som för att göra hennes egna plockande ok (så kändes det)
Har läst många många av dina inlägg och minns vad du benämnt som "vita knogars nykterhet"..
Idag har jag velat sitta på händerna, gå hem, må illa, slänga mig över hela skålen och vräka i mig, men har mot förmodan hållit mig från att äta en enda!..
Idag dvs. Denna timme, idag.

Belönade dock mig själv när jag kom hem.
Mandelsmör med 1 ruta 90%ig choklad och en klick smör som jag smälte i micron....
Vet inte hur jag ska klara morgondagen!!..

Gunilla Sahlin sa...

HANA_CAENA - bra jobbat med kollegans godis. Det var starkt av dig att klara av att stå emot. Belöningen du gav dig själv i går kväll kommer att ha efterdyningar idag. Mitt starka tips är att du tar med dig oliver, avocado eller nötter (om du klarar av att äta nötter) eller någon annan lågkolhydratprodukt som du kan använda som mellanmål när suget är som allra värst. OA (Anonyma överätare) har ett telefonmöte idag mellan 9-10. Vet inte om du ringt in på något sådant tidigare, men det är ett starkt tips eftersom du vet att du öppnat upp dörren för sug. Tel 08-5000 5000. Kod 149 248.
Ring upp 5-10 min före mötets start. Ett av de bästa sätten att avslöja sug är att berätta för någon annan. På telefonmötet kommer du få energi och styrka. Håller tummarna för dig. Kom ihåg att inget som din röda hund (den manipulativa rösten som vill att du ska knarka) är sant. Kram G

Gunilla Sahlin sa...

JOHANNA - tack för ditt inlägg! Håller helt med dig om hälsa-artikeln. Maila skribenten om du vill och säg vad du tycker. Kram G

Hana_Caena sa...

Jag missade tiden, jobbade ..
Vet du om det finns fler tider, kanske tors-fre?
Eller är det "bara" att ringa för att kolla?

Jag klarade mig idag också Gunilla!!!
E så stolt över mig själv!
Tog med mig oliver, babybell och avokado. åt lite mer till lunch (avokado) och tog oliver till två mellistider....

Tack för tipset!

Gunilla Sahlin sa...

HANA_CAENA - du hittar alla tider som OA har här: http://www.oasverige.org/moten.html#Telefonm%C3%B6ten det finns även hos andra A-grupper. Det är ett telefonmöte på fredag.
Bra jobbat idag! Du ska verkligen vara stolt över det. Bra att du laddade med mellanmål, det är ett fantastiskt hjälpmedel. Det här kommer gå bra. Kram G