måndag 4 april 2011

Bra helg för lågkolhydratälskare

Expressens helgbilaga avslutade sin serie om fett och lågkolhydratkost och en av frågorna på högskoleprovet i lördags handlade om lågkolhydratkost.
Det bubblar mer och mer. Sedan tidigare är det nu känt att var fjärde svensk äter lågkolhydratinspirerat och Sverige har som första I-land i världen vänt fetmatrenden. Det är väldigt bra. Det kommer att bli ännu bättre när den här revolutionen också inkluderar information och kunskap om beroendesjukdomen. Maten är ett verktyg och en delorsak för oss beroende (vilket är en tredjedel av svenska befolkningen) men det är inte hela lösningen. Jag ser fram emot att inom en snar framtid få bidra till att ögon öppnas för beroendesjukdomen och dess brutala utbredande, påverkan och effekter. Och framför allt till att fler ska kunna hitta vägen mot tillfrisknande och abstinens.

2 kommentarer:

JOhanna sa...

Ja jag hoppas verkligen att "Matrevolutionen" som är ghanska långt framskriden väldigt snart knyts ihop med bereoendeproblematiken. För jag tror också att den är VÄLDIGT utbredd och nästan helt lömskt osynlig. Jag kan bara gå till mig själv och min okunskap. Och jag anser min inte vara helt bakom flötet i andra sammanhang med över 200 univeristetspoäng. Tänk vad många skulle kunna få må mycket bättre om de bara visste orsaken till att de mår så dåligt! Jag hade alltid fokus på min lätta övervikt tidigare (till för en månad sedan), men nu är det bara välmåendet så driver mig. Att jag rasar i vikt är en underordnad bisak, även om det är trevligt att för första gången ha de storlekar på kläder som jag borde ha! Jag hoppas att vi alla beroende får upprättelse och förståelse snart!

Gunilla Sahlin sa...

JOHANNA - tack för din kommentar. Jag tror att det bara är en tidsfråga, och när tiden är inne, kommer det att explodera. Jag ser fram emot det=). Kram G