fredag 22 april 2011

Blogg-jouren: Visste du?

Vi kan dö av proteinbrist och av fettbrist men vi kan inte dö av kolhydratbrist, eftersom kroppen kan omvandla både protein och fett till socker. Det säger något om den inbillade nödvändigheten av kolhydrater. Jag tänker på det när min röda hund försöker få mig att tro att jag måste äta kolhydrater för att fungera normalt. Uppenbarligen, efter snart sex år med lågkolhyratkost, så fungerar jag betydligt bättre utan. Om någon i min omgivning försöker övertala mig att jag behöver kolhydrater för att exempelvis kunna träna hårt, är ovanstående fakta bra. Det går också utmärkt att hänvisa till Björn Ferry som uppenbarligen lyckades ta OS-guld i skidskytte på lågkolhydratmat. Kan han, kan jag.

Under påsken går inläggen under benämningen "Blogg-jouren". Bloggen är öppen för alla som behöver extra stöd under dessa dagar, när exponeringen av socker/kolhydrater, alkohol etc är betydligt kraftigare än vanligt.

Inga kommentarer: