fredag 22 april 2011

Blogg-jouren: Våga vara ärlig

En liten blänkare mitt i middagsförberedelserna. Idag har jag blivit påmind om hur viktigt det är att vara ärlig. Jag vill inte gömma undan vem jag är för att jag tror att det blir obekvämt om jag är rak. Samtidigt kan jag aldrig förändra någon annan. Jag kan bara förändra mig själv. Jag påminner mig själv om: ATTRACTION - NOT PROMOTION.

Under påsken går inläggen under benämningen "Blogg-jouren". Bloggen är öppen för alla som behöver extra stöd under dessa dagar, när exponeringen av socker/kolhydrater, alkohol etc är betydligt kraftigare än vanligt.

5 kommentarer:

Hana_Caena sa...

Jag ringde imorse..
Kändes bra!

Ikväll gick det mindre bra..
Pannacottan kryddades med 1 tsk björksocker(sambons krav)till 4 portioner (han ville ha mer än så i efterhand) och kokosbollarna med 70'%ig choklad åts tom 2 stycken av. (inget socker)
Jag åt. ville inte avstå, blev även 1 dl stekt morot..
Dimma, dåligt humör och stress på det känns i efterhand inte speciellt lyckat. Men trevligt att de kom över och tyckte det var gott. Även om det inte blev som de trodde antagligen.
Står fortfarande och vill brinna för "promotion".. är dock svårt att hålla min egen abstinens..
VILL INTE TRIGGA även på den hög %iga chokladen, eller någonting som inte innehåller tillsatt socker/sött..
Ska vara stark imorgon ..

Gunilla Sahlin sa...

HANA_CAENA - härligt att du ringde imorse! Vet inte om du läser detta innan du somnar, men sov i ro, verkligen. Var nöjd över att du klarat av den här dagen på ett bättre sätt än flera andra dagar tidigare. Du är på rätt spår. PS jag var tvungen att ge upp även mörk choklad över 70-80% eftersom det var ett lågdosberoende för mig. Mitt liv har fungerat alldeles utmärkt utan, till och med bättre än tidgare. Håller tummarna för dig. Kram G

Hana_Caena sa...

Sitter fortfarande uppe Gunilla..
Ska försöka ringa in när jag har möjlighet nästa ggn.
Sitter med mitt svajiga humör och känner att efter att ha låtit bli under hela veckan blev det värre än jag trodde.. reaktionen efteråt! insåg de inte förren jag sitter ensam här och tänker efter...

Har i övrigt bara ätit 90%igt, men sambon vill kunna äta de där bitarna också, ohc tänkte på gästerna i första hand. 70 fick det bli....
Blir inte under 90igen iaf. men får fundera ifall den också blir lågdos.. jag får se helt enkelt...

Men nu ska jag lägga mig och föröka prata med min sambo lite..

Kram för att du finns!

Johanna sa...

Summerar min första "lösgodisfria" långfredag.

Dagens positiva: Det gick förvårnansvärt bra att avstå lösgodiset. Det blev iofs en mörk chokladkula på fm och en på kvällen + liten smakbit av chokladkakan som ska serveras till efterrätt idag (86%ig choklad, torkade bär och blandade frön och nötter. Jag känner mig så lyckligt lottad som inte blir triggad av mörk choklad! Tack för det :) Vilken lättnad att inte utöva godisorgie hela dagen och sedan resten av helgen, till sista biten är slut!

Dagens sorgliga: Vi for ut och hälsade på några vänner. Deras barn hade så klart en massa godis som de åt konstant av. Dottern följde med dem och var bara borta en kort stund. Sedan kommer hon tillbaka med gråten i halsen och klagar på ont i magen och säger ynkligt "Dumma, dumma händer.. de bara tog.." Hon har inga gränser alls och hetsäter av andras godis om det inte finns någon vuxen i närheten. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta. jag försökte förklara för de vuxna och de äldre barnen att hon inte klarar att äta godis utan får jätteont i magen. Men hon blir ju så ledsen när andra får och inte hon. Jag kanske måste ladda en egen "godispåse" att ha med åt henne utifall det uppstår liknande situationer framöver. Mörk choklad tycker hon är "lite gott, men inte så mycket". Det borde tyda på att det inte triggar henne.. Tips på annat mottages tacksamt!

Kram!

Gunilla Sahlin sa...

HANA_CAENA - tack för dina rader. Kom ihåg att du är en individ och din sambo är en. Självklart är det enklare om ni har samma kosthållning och kan äta samma saker, men om han nu vill äta andra saker betyder inte det att du måste. Jag och min man äter båda lågkolhydratinspirerat. Men han är inte alls lika strikt som jag. Han har inte ett beroende, vilket gör att han kan äta vissa produkter som jag absolut inte kan äta. Jag har valt att leva med det och det går faktiskt jättebra. Jag behöver inte äta det han äter. Bra att du försöker reflektera över din reaktion och dina tankar. Om någon produkt är laddad för mig, och jag mer eller mindre måste koncentrera mig intensivt för att hålla mig på rätt sida gränsen, är antagligen produkten inget för mig. Jag behöver oladdad mat. Hejar på dig.
JOHANNA - GRATTIS till ett job well done! Du har tagit flera kliv i rätt riktning. Ang din dotter. Jag kan bara föreställa mig hur tufft det är att sätta gränser när andra föräldrar inte gör det. Men ditt barn är ditt ansvar, och hon kan inte ta ansvar själv. Du behöver hjälpa henne att sätta gränser, även när det blir jobbigt. Du vill ju inte utsätta henne för något som hon mår dåligt av, och som hon i värsta fall får permanenta skador av (all exponering för droger mellan 0-20 års ålder riskerar permanenta hjärnskador. Socker, alkohol, tobak, narkotika etc). Jag hejar på dig och hoppas på att du ska känna dig trygg i hur du ska uttrycka din kärleksfulla gränsdragning.
Kramar till er båda.