lördag 23 april 2011

Blogg-jouren: Tuffaste utmaningen hittills?

Vi har ett helt gudomligt väder hos oss idag, verkligen underbart. Nu är det lite paus mellan måltiderna. Den här påsken går faktiskt riktigt bra så långt och det är jag väldigt tacksam över. Den tuffaste utmaningen hittills var när jag skulle in på Coop för att köpa det där extra som vi behövde till lunchen. Man måste passera alla godishyllor för att komma till kassorna och i dessa påsktider har butiken laddat upp till tänderna med extra pallar fulla med min drog. Det var längesedan jag kämpade med att gå förbi, men idag var något av en flashback. Jag vet att det är så. Att oavsett hur bra det gått en längre tid så kan det komma en käftsmäll om jag inte är beredd. Men jag var beredd och jag lyckades parera utmaningen. Jag gick ut ur butiken med exakt det jag skulle ha med mig. Jag är tacksam över det. Vilken har varit din tuffaste utmaning hittills idag och hur hanterade du den?

8 kommentarer:

monica sa...

Hejsan, jag fick ett påskägg av kära mor med chokladbitar överst. Jag öppnade det i bilen och ner med fönstret fort som fan och slängde ut dom genom fönstret. puh.. under låg osaltade nötter och dom smaskade jag på hela vägen hem. VÄLDIGT nöjd med mig själv.
Hur kommer det sig att man kan äta sig proppmätt på nötter och sedan bara är nöjd, jag tycker det borde bli för många kolhydrater ändå känner jag inget sug alls, hmm !?

Anonym sa...

Min utmaning i påsken har varit att handla in och fylla påskäggen till mina barn har haft svårt i påsk med sötsuget. Men jag har inte ätit något godis har inte varit så strikt som jag brukar varit men hållit mig till LCHF mat i alla fall. Monica jag tror det beror att det lilla kolhydrater som finns i nötter höjer inte insulinet så man blir inte sugen eller hungrig då de också är fulla av fetter som är bra för oss. GLAD PÅSK till er alla :).

Hana_Caena sa...

Tuffast?
.. att inte slänga mig över godsakerna som fanns på jobbet.
Hade gärna velat ha mer av både pannakotta och hemlisar igårkväll, men klarade det och lämnade chokladmoussen ifred. även om jga tror den är rätt bra ändå. nada added sugars!

Vilka jobbiga situationer! ..
Bra jobbat!

Gunilla Sahlin sa...

MONICA - starkt jobbat, verkligen. Jordnötter är en dark horse, det är en trigger för många av oss. Däremot andra typer av nötter brukar gå bättre.
ANONYM - riktigt bra jobbat, kanske går det att justera innehållet i påskäggen något så att det inte blir samma utmaning? En god effekt för dina barn också, inte minst.
HANA_CAENA - härligt, strong jobbat. Choklad (avsett kakaohalt) är som sagt en trigger för många av oss. Om det känns utmanande för dig, är det antagligen lite för nära gränsen.
Härligt gänget, nu kör vi en stund till. Det kommer att bli en bra kväll. Kramar till er alla. GLAD PÅSK.

Tina sa...

Har märkt att jag äter ibland för mycket mat därför har jag så svårt att gå ned i vikt har en stor övervikt så det borde inte vara så svårt. Har du Gunilla något tips hur jag ska gå till väga?, behöver verkligen få ned vikten och mitt ätande. Hetsäter inte nu när jag äter LCHF men det blir lite för stora portioner och då står vikten stilla. Tacksam för svar även andra få komma med tips. Mvh Tina

Anonym sa...

Hej igen Gunilla! Jag klarade det!!! Jag åt lite av omeletten men lyckades ta det sista så det var knappt ngn stuvning kvar :)Det gick så bra så jag kunde sen sitta bredvid alla trots att de åt påskbakelser och massvis med godis framför min näsa :D ingen av godisarna är ju egentligen värd det enorma sug som jag vet kommer (märkte det i julas...)! Det jobbigaste var egentligen innan festen när jag stressade runt för att få allt klart, och alla fick påskägg, och åt ur dem- då var jag på riktigt dåligt humör...jag brukade "stressäta" sött och mackor förut. Mvh Elisabeth

Johanna sa...

Helt klart svårast att mota bort alla "välvilliga" människor som vill ge dottern påskgodis. Nu har jag laddat en nödask med torkad Aronia och hemmagjorda chokladbitar gjord på 86%-ig choklad, frön och torkade bär. Så hon kan få "sitt" godis som hon inte får ont i magen av. (För att hon hetsäter allt annat sött).

Dagens framsteg var att ingen av mor- och farföräldrarna gav barnen godis! Det kom med saker i stället. *Yay* min mission har gått fram liiiite i alla fall!

Gunilla Sahlin sa...

TINA - tack för din kommentar. Mitt tips är att du skaffar en matplan. Jag hade exakt samma problem som du och kontaktade marielle@valet.se som är kostrådgivare med fokus på sockerberoende. Läs mer om mitt bästa verktyg här: http://vittbegar.blogspot.com/2010/12/matplan-mitt-viktigaste-verktyg-just-nu.html
ELISABETH - grattis vännen! Vad roligt att hör att det gått bra. Stress är ett av mina farligaste tillstånd också, det blir sällan bra. Härligt att du klarade det.
JOHANNA - bra knep med dotterns påskägg! Härligt att mor- och farföräldrar börjar fatta galoppen. Det här kommer att bli bra.
Kram till er alla tre.