måndag 25 april 2011

Blogg-jouren stänger för den här gången

Nu är årets påskhelg snart slut. Blogg-jouren har varit öppen sedan i tisdags med över tjugo inlägg och fler än åttio kommentarer. Syftet med Blogg-jouren är att vara ett extra stöd under högtider, när de av oss som har socker/sötsaker/kolhydrater som utlopp i beroendesjukdomen utsätts för drogen hårdare än vanligt. Verktyget Gemenskap är ett av de allra viktigaste för att fortsätta tillfriskna och vara abstinent (nykter). Röda hund vill isolera mig och få mig att tro att jag har kontroll själv. Om jag går med på att isolera mig, och inte dela med mig av min dagliga process är steget till ett återfall närmare än om jag omger mig med andra tillfrisknande beroende. Under högtider är lockelsen att isolera mig starkare än annars.
Mellan högtiderna kan bloggen fungera som en jour oavsett när någon behöver det. Det räcker att skicka en kommentar på ett inlägg och be om extra support. Vi är många här som gärna hjälper. Det kan vara en födelsedag, examen/student eller bröllop. (Jag ska själv på ett bröllop i början av juni. )
Nästa Blogg-jour kommer i samband med Midsommar. Till dess kommer bloggen att återgå till det normala, dvs ett till två inlägg om dagen. Varmt välkommen att hänga här så mycket du vill och behöver.

Under påsken har inläggen gått under benämningen "Blogg-jouren". Bloggen har varit öppen för alla som behövt extra stöd under dessa dagar, när exponeringen av socker/kolhydrater, alkohol etc varit betydligt kraftigare än vanligt. Nästa Blogg-jour kommer till midsommar. Tills dess lever bloggen som vanligt, med inlägg varje dag, och en möjlighet till gemenskap med andra.

4 kommentarer:

Hana_Caena sa...

TAck för att du haft bloggen öppen så här, och aktiv!
Föll inte hårt och jag hoppas att resterande helger håller sig minst lika "lätt".

Tack-kram!

monica sa...

Tack för hjälpen att "tänka rätt" hela påsken. Din blogg och träning har gjort påsken relativt lätt.
Jag har en bild av mina receptorer (heter det väl?) som massa fågelungar på rad som skriker SOCKER !! men en timme zumba, dans o musik gör att dom får en dos(någonting ) och då somnar dom gott, leende allihop. Jättesöta. Ha det jättebra, kram

Johanna sa...

Tack för din insats! Den har varit värdefull! Kram

Gunilla Sahlin sa...

Tack själva tjejer, ni har i er tur hjälpt mig att vara abstinent i helgen. Härligt med teamwork! Kramar till er alla tre.