lördag 23 april 2011

Blogg-jouren: Rätt sida staketet

Det handlar inte om hur nära jag kan komma utan att brännas, det handlar om att hitta en väg att gå som är oladdad.
Det finns produkter som jag triggar på, och det finns produkter som påminner om produkter som jag triggar på, och som jag då per automatik ska undvika eftersom de sätter igång mitt muskelminne. Om någon produkt är laddad för mig, och jag mer eller mindre måste koncentrera mig intensivt för att hålla mig på rätt sida gränsen, är antagligen produkten inget för mig. Jag behöver oladdad mat. Det finns mat som jag kan äta, men som jag gärna överäter. De produkterna behöver jag vara försiktig med, eller helst utesluta. Om det känns som en stor förlust att sluta äta produkten, är det antagligen så att jag borde just sluta. Det finns något som heter lågdosberoende. Läs om det och en del annat i det här inlägget.

Nu ska v i ut och gå en skön promenad i solen. Glad Påsk till oss alla! Bloggen fortsätter att vara öppen. Kramar och sinnesro.

Under påsken går inläggen under benämningen "Blogg-jouren". Bloggen är öppen för alla som behöver extra stöd under dessa dagar, när exponeringen av socker/kolhydrater, alkohol etc är betydligt kraftigare än vanligt.

2 kommentarer:

Hana_Caena sa...

Nötter har jag ju nämnt som överätningsrisk för mig.
Mörk choklad kan jag låta bli om jag vill, utan mycket större problem egentligen.
Men tillsammans med nått annat sött (eller om det bara är sammanhanget) som gör att det ibland blir för mycket för mig.
Dock kan det bli om jag inte tänker mig för, en lite bit då, en liten bit till (dagen efter, eller nån timme senare)

Grädde verkar vara lungt =)

Gunilla Sahlin sa...

HANA_CAENA - tack för dina rader. Att aktivt börja tänka på det är ett viktigt steg. Så att det jag äter blir ett aktivt, medvetet val. Håller tummarna för dig.