tisdag 19 april 2011

Blogg-jouren öppen


Igår kom första nödsignalen om att påskplågan redan startat för en del. Det gör att jag öppnar blogg-jouren redan idag. Det blir tätare mellan inläggen och jag kommer att ge praktiska tips som förhoppningsvis hjälper dig som behöver support. Skicka så många kommentarer du vill med frågor eller kommentarer. Om du ser en kommentar från någon annan som du vill peppa/hjälpa så är det bara att skicka en kommentar. Ensam är inte stark. Tillsammans kommer vi att klara den här helgen. En dag i taget, en timme i taget om det krävs.

Verktyg, verktyg, verktyg. Allt handlar om att ha rätt verktyg. Det är viktigt att våga vara ärlig med sig själv. Är jag "ny-nykter"? Är det inte så längesedan jag var aktiv i mitt utlopp, ex. åt godis, drack alkohol, rökte, spelade (eller vilket utlopp jag nu har)?. Då behöver jag anpassa mina verktyg, min situation och min ambition till det. Som ny-nykter är jag extra skör och har inte samma motståndskraft som om jag varit abstinent en längre tid. Glöm inte de fyra stegen. Att gå från jag får inte till jag behöver inte. Läs inlägget om det här.
Som ny-nykter alkoholist ska jag inte utsätta mig för alkohol överhuvudtaget. Som ny-nykter sockerberoende ska jag inte utsätta mig för socker/kolhydrater. Om min omgivning inte respekterar det, får jag helt enkelt byta omgivning för en tid. Det går lättare att välja bort umgänge med bekanta en tid, än att välja bort familjen. Om jag inte får förståelse från familjen behöver jag ännu mer stöd från min omgivning. Det finns stödgrupper att kontakta, både genom träffar och telefonmöten. Mer om det här.

Förberedelser är nyckeln. jag har inte råd att vara dåligt förberedd.
Morgonens craving-stopper-tips: Avocado.
(var försiktig om du triggar på avocado)
Nu kör vi.

12 kommentarer:

Slottets lilla värld sa...

Frukost idag;
1 fiskfärsbiff från gårdagens middag, äggsmör och en kopp te gjord på färsk ingefära och gurkmeja med en rejäl sked cocosa. Kromtabletter. Nu är jag rejält mätt i magen, lite mer än nödvändigt, så jag hoppas verkligen att suget håller sig borta hela dagen!

Gunilla Sahlin sa...

SLOTTSFRUN - tack för inlägget och bra tips på frukost! Håller tummarna. Kram G

monica sa...

Jag är sååå glad att jag har hittat din blogg. Underbart att kolla varje morgon o hitta något inspirerande. Jättetack

AnkiPanki sa...

Jag har ochså hittat till din blogg vilket jag är jätteglad för, jag ska hålla stenkoll här under påsken för att inte trilla tillbaka in i sockerträsket.

Hana_Caena sa...

Varje inlägg ger så mycket..

Men ibland (senast 5 minuter sedan) frågade jag mig ; kommer jag aldrig kunna äta någonting GOTT?!.. ALLTSÅ något som påminner om godis/kakor/bakverk..
Eller kommer det vara en enda jävla plåga.. Just nu känns det som att jag inte har nått ljus i slutet av tunneln..

Gunilla Sahlin sa...

HANA_CAENA - "Aldrig mer" är en för stor tanke. Jag klarar inte av att tänka den och tolvstegsprogrammen bygger inte på "aldrig mer". De bygger på "bara för idag". Jag kan och får äta vad jag vill, när jag vill. Men inte idag. Idag väljer jag att vara abstinent. Det beslutet fattar jag på nytt varje morgon. Läs mer här. http://vittbegar.blogspot.com/2010/12/dag-for-dag-timme-for-timme.html
Det kommer inte att vara en enda lån plåga. Du kommer att gå från får inte, till kan inte, till vill inte till behöver inte. Det är befrielse som väntar. Läs mer här. http://vittbegar.blogspot.com/2011/03/att-ga-fran-kan-inte-till-behover-inte.html
KRAM G

Hana_Caena sa...

Kommer nog behöva dina tips, om och om igen.. tills de verkligen har sjunkit in.
Jag har börjat anamma "inte idag, inte denna timme", men det känns fortfarande hårt.. men en dag .. kanske.. Men inte idag!

Fast ska inte säga inte..
Zen har små lakritspastiller. .. 100% lakritsextrakt; per 100 gram ; 26 gr kh..
Lådan innehåller 25gram.. tror inte ens att en liten pastill ger utslag på 1 gram..
I know.. undanflykter... Idag blev det iaf bara en.

Gunilla Sahlin sa...

HANA_CANEA - no worries, jag är här. Jag tror att du är i början av ett uppvaknande. Du känner igen dig i mycket av det jag skriver, samtidigt som du ibland tvekar på hur allvarligt det faktiskt är med dig. Det är helt naturligt. Mitt bästa tips till dig är att du behöver söka dig till behandling. På Bitten Jonssons hemsida finns information om intensivkurser för sockerberoende. Det är den absolut bästa starten på ditt nya, befriade liv.
Gällande lakrits - din issue är inte vikten. Beroendet struntar i vikten. Det spelar ingen roll för din beroendehjärna om det du äter innebär viktökning eller inte, den vill ha sin tripp, sitt rus. Den skulle gå igång på rent sötningsmedel. Du skulle inte se det på vågen, men det är ändå väldigt skadligt för dig. Och när du väl öppnar dörren för sug så öppnar du för en så stark kraft att du inte står emot. Den där enda pastillen kommer att bli två. För den manipulativa sidan av ditt beroende kommer att lura dig att du kontrollerat kan äta två. Två blir fyra, fyra blir två askar, och sen är du tillbaka där du absolut inte vill vara. Idag kommer ett inlägg om något som kallas Röda hund. När du tänker att du kan äta lakritspastiller är det Röda hund som talar. Hejar på dig. Kram

caena sa...

Satt och höll i asken, lade tillbaka den. Känns bra så här dagen efter. Men jag känner igen att hjärnan går igång även på sötningsmedel...
Tror nog jag skulle behöva hennes kurs, men det är inte billigt....

Någon dag kanske jag känner att jag kan slänga dom där sakerna jag inte använt pa länge. sambon är inte lika nitisk ang socker och kh som jag blivit på senaste. Stackars mina kollegor som just ju får stå ut med min avtändning.
Tack för ditt stöd. Just nu betyder det hela världen!
Kram

Nina sa...

Kommer gå in på den här bloggen under påsken... Trillade tillbaka idag på en chokladkaka. Jag har märkt att äta massa av fett, som kokosfett fungerar och sen såklart gemenskapen med andra beroende.

Gunilla Sahlin sa...

CAENA - kursen är värd varenda öre. Priset jag betalat som aktiv beroende kontra tillfrisknande och abstinent är så sanslöst myckte högre. Håller tummarna för dig.
NINA - du är varmt välkommen hit. Tänk på att du kommer att kunna få värre sug nu några dagar eftersom du tog ett återfall idag. Tänk en dag i taget, eller en timme i taget. Kram till er båda.

Hanna sa...

Jag är också i början av att förstå att jag har problem men vet inte hur illa. Jag har förstått tidigare att jag äter för mkt sötsaker och snacks (chips, ostbågar) och har därför det senaste året hållt mig till 1-2 dagar/vecka. Men jag har hälsoproblem (astma och allergier sen några år, ständigt trött, svag, svårt att fokusera, nedstämd osv.) och ser det som ett tecken på att jag måste göra större förändringar än så.

Jag har testat lakritspastiller och båda gångerna blev jag väldigt uppe i varv och konstig (vet inte om det var pastillerna men tror det). Måste rensa ut ALLT hemma annars kommer jag äta upp det. Har bett min man gömma den torkade mangon så jag bara äter det en dag i veckan. 1 jan ska jag påbörja en candidautrensning och då ryker även torkad frukt.

Så nu ska jag utesluta vitt socker, sötningsmedel, pasta, vitt ris, vitt mjöl, komjölkprodukter samt även torkad frukt och den mesta frukten under utrensningen. Hoppas kunna äta frukt och då och då torkad mango efter utrensningen, men förstår att jag behöver sluta för gott med socker (och vitt mjöl, pasta, vitt ris, ev. komjölkprodukter). Kanske äter fetaost och mozzarella efter utrensningen (om det går).

Måste bara förstå att jag förmodligen är sockermissbrukare för att orka avstå.