tisdag 19 april 2011

Blogg-jouren: Njut av friskfaktorer

Verktyg - Friskfaktorer
Påsken innebär mer ledigt än vanligt för de flesta och då finns tid för aktiviteter. Att sysselsätta mig är ett bra verktyg i min hantering av beroendesjukdomen. När jag blir rastlös blir jag ofta sugen. Genom att göra något jag tycker om byter jag fokus och stimulerar min hjärna att skicka andra signaler än "jag måste ha min drog annars dör jag". För min del kan det vara att sortera bland pärmar eller i lådor, det kan vara att ta med kameran ut och fotografera. Det kan vara en långpromenad i vårsolen eller en löprunda i skidbacken. Det kan vara att sitta på en parkbänk nere i hamnen med en god bok. Det kan vara att ringa till den där vännen som jag inte pratat med på alldeles för länge. Aktivitet behöver inte betyda träning. Kanske behöver ett rum hemma lite ny kärlek i form av inredningsjusteringar. Kanske behöver matsilvret (om det finns något sådant) putsas=). Friskfaktorns centrala uppgift är att jag ger tid och uppmärksamhet till mig själv. Genom att göra det ger det i sin tur uppmärksamhet till min omgivning.
Nu under påsken satsar jag på att komma ut i naturen på promenad minst en gång om dagen. Om suget ramlar över mig kan jag spontant ta en promenad när helst jag behöver det.

Fler inlägg om friskfaktorer här, här och här.
Under påsken går inläggen under benämningen "Blogg-jouren". Bloggen är öppen för alla som behöver extra stöd under dessa dagar, när exponeringen av socker/kolhydrater, alkohol etc är betydligt kraftigare än vanligt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Min första påsk utan socker närmar sig...
Jag undrar om det är tufft att äta av omeletten med räkstuvning, som kommer innehålla redning på mjöl,eller kommer jag gå loss fullständig på barnens påskägg med godis efteråt?Mvh Elisabeth

Gunilla Sahlin sa...

ELISABETH - tack för din kommentar. Ang omeletten så är det helt beroende på hur känslig du är. Många av oss är väldigt känsliga för mjöl. Går det inte att köra utan? Eller möjligen testa mandelmjöl, som fungerar bättre för en del. Hejar på dig, din första påsk utan socker kommer att gå bra. Ta en dag i taget. En timme i taget om det behövs. Kramar G

Anonym sa...

Tack :) Har inte hittat till din sida förrän nu eftersom min vanliga dator pajade...
Det är tyvärr inte jag som lagar maten i år...jag är bortbjuden...men jag har fixat efterrätten i alla fall :D
Fick nyss ett jättesug (luktar grymt gott i skafferiet av alla "saker" som ska in i barnens påskägg imorgon, men tog lite kokosfett...blä!
Kram

Gunilla Sahlin sa...

Härligt att du har koll på efterrätten. Jag förstår att du fick sug om du har sockerprodukter hemma till barnen. Det får kanske bli nästa steg längre fram. Håller tummarna för dig. Kram

Anonym sa...

Tack :)!