onsdag 20 april 2011

Blogg-jouren: Jag har inte råd med slumpen

Det hänger ihop med att inte låta andra fatta beslut åt mig. Att inte se det som en undanflykt. Att lita på att saker och ting ordnar sig matmässigt utan att jag kollar av är en fälla för mig. Jag har inte råd att lita på slumpen. Jag har inte utrymme att hoppas på att det ska finnas mat som jag kan äta dit jag ska utan att ha kontrollerat det på förhand.
Visst, det är inte lika roligt att ringa till en värd eller värdinna i förväg för att få veta den tänkta menyn. Men om jag inte gör det sätter jag mig själv i en rävsax. När sockerdesserten serveras kommer jag få dåligt samvete och jag kommer ursäkta mig själv genom att tycka att jag inte kan göra något åt situationen. Att jag skulle säga ifrån och be om något annat när vi väl sitter vid bordet är för min del i princip uteslutet. Det är inte heller schysst mot den som förberett och lagat maten.
Den lilla motståndskullen som jag måste gå över för att ringa och kolla i förväg är ingenting i jämförelse med det berg av ångest och destruktivitet som det innebär att ge efter för Sug och äta. Jag har alltid med mig något i väskan som kan fungera som nödmat om det behövs. Oliver, nötter eller avocado är mina favoriter. Babybell-ost fungerar också bra.
Den här påsken planerar jag som vanligt. Jag ser till att ingen måltid blir en jobbig överraskning. De som känner mig och vet vad jag äter, är jag trygg med. De behöver jag inte dubbelkolla med.

Under påsken går inläggen under benämningen "Blogg-jouren". Bloggen är öppen för alla som behöver extra stöd under dessa dagar, när exponeringen av socker/kolhydrater, alkohol etc är betydligt kraftigare än vanligt.

5 kommentarer:

Hana_Caena sa...

Någon som har andra tips på bra lchf-mellanmål?
Blir alltid lika besviken när avokadon e dålig (går ju inte att se på utsidan) oliver är lite svårt att få med sig i glasburk så där.. och nötter upptäcker jag triggar mitt småätane.. (jag som älskar nötter!)
Babybell är goda direkt från kylen men inte när de legat bortglömda i väskan...

Gunilla Sahlin sa...

HANA_CAENA - nötter gör det för vissa tyvärr. Det finns jättesmarta plastburkar med lock på GRANIT som fungerar utmärkt till oliver. Kokosfett är suveränt också.

Nelliesmamma sa...

Jag hade rester kvar i kylen, en halv kycklingfile, karvade av lite kött från en rökt lammstek och ett par skivor av en salami med vitlök.

Jag skar allt i små tärningar - det blev som en fruktsallad, fast det var en köttsallad! Lite crfr som jag mosade med avocado till . SJUKT GOTT!

Lammsteken köpte jag förresten hos "grannen" Hihihi, köper bara kyckling och fisk i affären juh!

Hana_Caena sa...

Ska titta in på Granit nästa ggn jag e i närheten! .. Tack för tipset.. nått tips på goda oliver? märke?
Jag föredrar gröna, har precis fått upp ögonen för just oliver..Men köpte ica.. var väl sisådär..

Men en köttsallad borde ju vara jättegott! tål att tänkas på! tack!!!!

Gunilla Sahlin sa...

NELLIESMAMMA - bra tips!
HANA_CAENA - Kalamatas-oliver är det enda som gäller för mig. De är äkta och underbara.