måndag 25 april 2011

Blogg-jouren: Fyller på med friskfaktorer

Vi har precis ätit frukost och ska snart ut med båten på havet. Det blir grillad lunch i skärgården idag. Härligt med en ledig måndag, och det verkar som att mer eller mindre hela Sverige har försommarväder. Efter en helg av utmaningar är det skönt att fylla på med friskfaktorer, att göra sådant som jag tycker om och som fyller på energi på insidan. Jag älskar att åka ut med båten. Ha med kameran. Läsa en god bok. Fundera på livet. Den här helgen har gått bra och jag är glad för det.
Men de tillfällen där det inte går bra, där jag tar ett temporärt återfall och ger efter för drogen (i mitt fall sötsaker) på något sätt, de kan dränera mig och vara starten på en svart negativ spiral om jag inte ser upp. Det är som att ramla ner i vattnet med skor och kläder, jag blir tung och det krävs extra energi och kraft för att ta mig upp igen. Men, jag faller sju gånger och tar mig upp åtta. Själva fallet, misstaget, det där som jag absolut inte skulle eller ens ville, det händer. Det händer inte på långa vägar lika ofta längre som det gjorde när jag var "ny-nykter" och precis hade lagt om kosten. Men det händer. Då krävs det en tankeinsats och ett fokus som hjälper mig upp på torra land igen. Friskfaktorer är ett verktyg för det. Gemenskap med andra tillfrisknande beroendesjuka är ett annat. Jag är inte ensam och det är en stor trygghet och hjälp.

Under påsken går inläggen under benämningen "Blogg-jouren". Bloggen är öppen för alla som behöver extra stöd under dessa dagar, när exponeringen av socker/kolhydrater, alkohol etc är betydligt kraftigare än vanligt.

Inga kommentarer: