onsdag 20 april 2011

Blogg-jouren: Det är viktigt med en bra frukost


Alla är olika och frukostvanor varierar kraftigt. Oavsett omfattning så är frukosten väldigt viktig som start för dagen. Genom att äta en bra frukost förebygger jag sug på ett bra sätt. Att hoppa över frukost i hopp om viktnedgång är ingen hit. Kroppen bränner bäst på morgonen så det är bättre att hoppa över det där sista framför TVn på kvällen istället.
Omlette, ägg i alla former, bacon, breasola, lufttorkad skinka, avocado, makrill, sallad, tomat, gurka. För de av oss som klarar av mjölkprodukter; ost, turkisk yoghurt, keso. Bär, om du inte triggar på det.
Jag ser frukosten som ett sätt att rusta mig för dagen som kommer. Jag är bättre förberedd om jag har fått i mig det jag behöver på morgonen. Jag har en matplan som är personligt framtagen för mig av Mariell på Valet (marielle@valet.se). Jag ska äta en viss mängd protein, grönsaker/bär och fett till frukost. Det ger en bra variation och bränsle.
I påsktider blir frukostens betydelse extra tydlig för mig. Jag har garden uppe från början och kan luta mig mot att jag vet att jag har fått i mig det jag ska. Tidigare kunde jag manipulera mig att tro att jag ätit för lite (eller inget alls) till frukost och att det därför var helt ok att äta något under förmiddagen. Det blev alltid socker/kolhydratrika produkter. Nu har jag med mig nötter, oliver eller avokado i väskan som nödproviant om jag hamnar i ett dödläge som jag inte kommer ur. Det händer väldigt sällan, men när det slår till är det fantastiskt att ha ett verktyg med mig.

Under påsken går inläggen under benämningen "Blogg-jouren". Bloggen är öppen för alla som behöver extra stöd under dessa dagar, när exponeringen av socker/kolhydrater, alkohol etc är betydligt kraftigare än vanligt.

4 kommentarer:

Hana_Caena sa...

Bra frulle e superviktigt!
2kokta ägg med smör och en kopp te..
De senaste dagarna även med en halva avokado och idag med några räkor =)

blev inga oliver innan lunch, men vid 5 tiden kändes det skönt att ha nått att luta mig mot!

Gunilla Sahlin sa...

HANA_CAENA - bra frukosttips! härligt att oliverna fungerar, bra jobbat.

Nelliesmamma sa...

Det GODASTE just nu....

Stekta ägg med en halv grabbnäve räkor blandade med lite crfr och majonäs.

Hihihi, räkorna tog slut nästan direkt.

Hana_Caena sa...

Nelliesmamma- tur att jag får ha mina räkor ifred! de skulle ju ta slut så fort annars . =) men nu är det nog dags att fylla på ändå..