lördag 23 april 2011

Blogg-jouren: Dessert-tips




Här kommer mitt bästa desserttips: Panacotta med bär och vanilj (4 pers).
Lägg 2 gelatinblad i blöt.
Koka upp 4 dl grädde inkl 1 urgröpt vaniljstång (lägg i vaniljen i samma kastrull)
Lägg i 2 dl hallon och blåbär (eller något annat bär) i katrullen.
Lägg i gelatinbladen.
Vispa ihop väl.
Häll upp i skålar/ungsfasta glas.
Ställ i kylen i minst 2 timmar.

Lägg 1 gelatinblad i blöt.
Koka upp 2 dl hallon/blåbär (eller annat bär) med 0,5 dl vatten.
Lägg i gelatinbladen.
Vispa ihop väl.
Häll överst i skålarna/ungsfasta glasen.
Ställ i kylen i ytterligare minst 1 timme.

Bon apetit!

Under påsken går inläggen under benämningen "Blogg-jouren". Bloggen är öppen för alla som behöver extra stöd under dessa dagar, när exponeringen av socker/kolhydrater, alkohol etc är betydligt kraftigare än vanligt.

5 kommentarer:

Johanna sa...

Tack! Precis vad jag var ute efter. Ska prova receptet nu när mina föräldrar kommer på påskmiddag! Ha en underbar dag!

Gunilla Sahlin sa...

JOHANNA - härligt! Det är en klockren dessert, hoppas den går hem. Ha en underbar dag du också! Kram

Hana_Caena sa...

ska skrivas ned!
Gjorden en liknande version men inte helt igår.. blev grymt gott..
Fast gjorde en klar gele och det blev riktigt vackert!
Glad påsk helg!

Gunilla Sahlin sa...

Härligt! Dela gärna med dig av ditt recept. Kram G

Nelliesmamma sa...

För er som KAN äta mörk choklad så hittade jag det här i tidningen.

1 dl vispgrädde
1kaka mörk choklad.

Koka upp grädden, ta av spisen, rör ner chokladen så den smälter, häll upp i koppar och ställ i kylen.

Jag tyckte moussen blev lite hård - jag hade 86%-ig choklad. Kanske bara lite mer grädde nästa gång? Lite hallon till?